Hekmatpou D, Sorani M, Farazi A A, Fallahi Z, Lashgarara B. A survey on the quality of medical services in teaching hospitals of Arak University of Medical Sciences with SERVQUL model in Arak, 2010. J Arak Uni Med Sci 2012; 15 (7) :1-9
URL:
http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-1505-fa.html
حکمت پو داود، سورانی محمد، فرازی علی اصغر، فلاحی زهرا، لشگرآرا بهنام. بررسی کیفیت خدمات درمانی بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی شهر اراک با استفاده از مدلSERVQUAL در سال 1390. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1391; 15 (7) :1-9
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-1505-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
2- گروه ارتقاءسلامت ،دانشکده بهداشت،دانشگاه علوم پزشکی تهران،تهران،ایران ، Mohamad.sorani@gmail.com
3- دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک ،اراک،ایران
4- دانشکده پرستاری ومامائی،دانشگاه علوم پزشکی اراک ،اراک،ایران
5- گروه ارتقاءسلامت ،دانشکده بهداشت،دانشگاه علوم پزشکی تهران،تهران،ایران
چکیده: (11208 مشاهده)
زمینه و هدف: سنجش کیفیت خدمات پیش شرط اساسی برای بهبود کیفیت است. مطالعات نشان میدهد مشتریان به لحاظ تماس نزدیک با ارائه دهندگان خدمت و مشارکت در فرایند خدمت، در موقعیت مناسبی برای سنجش کیفیت خدمات هستند. لذا این مطالعه با هدف سنجش کیفیت خدمات بر اساس ادراک و انتظار بیماران در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی اراک در سطح شهر اراک صورت گرفت. مواد و روشها: این تحقیق به صورت مقطعی بر روی 260 نفر از بیماران بستری در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی اراک در سطح این شهر انجام پذیرفت و از ابزار سروکوال برای سنجش کیفیت خدمات استفاده شد. روائی و پایائی ابزار مذکور در مطالعات داخل و خارج از کشور تأئید شده بود. یافتهها: نتایج نشان میدهد در همه ابعاد کیفیت، ادراک کیفیت (کیفیت موجود) بر انتظارات از کیفیت (وضع مطلوب بیماران) پیشی نگرفتهاند یا با آن منطبق نیست. بیشترین ضعف در ابعاد مختلف کیفیت، مربوط به بعد دسترسی به خدمات بود. نتیجهگیری: نمرات منفی کیفیت خدمات نشانگر آن است که نیاز به بهبود کلیه ابعاد کیفیت خدمات در بیمارستانها وجود داشته است. به همین دلیل پیشنهاد میشود مدیران برای کاستن شکاف کیفی موجود، به نیازهای بیماران و ارائه مطلوب خدمات توجه بیشتری نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1390/10/19 | پذیرش: 1391/2/12