دوره 17، شماره 11 - ( بهمن 1393 )                   جلد 17 شماره 11 صفحات 80-87 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vatandoust S, Mohammadi N, Farahani M, Mehran A. The Efficacy of Education Film on Quality of Life and Satisfaction in Patient with Tracheostomy. J Arak Uni Med Sci. 2015; 17 (11) :80-87
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-3115-fa.html
وطن دوست سلام، محمدی نورالدین، فراهانی منصوره، مهران عباس. تاثیر فیلم آموزشی بر کیفیت زندگی و رضایت‌مندی بیماران تراکئوستومی. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1393; 17 (11) :80-87

URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-3115-fa.html


1- گروه پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران ، vatandost1366@gmail.com
2- گروه پرستاری ویژه، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
3- گروه پرستاری داخلی-جراحی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
4- گروه آمار، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (4116 مشاهده)

زمینه و هدف: بیماران دارای تراکئوستومی به علت تغییرات و محدودیت‌های ایجاد شده کیفیت زندگی آنها پایین می‌آید که شاید با آموزش مناسب بتوان علاوه بر بهبود کیفیت زندگی این بیماران، رضایت‌مندی آنها از آموزش ارائه شده را نیز افزایش داد. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر فیلم آموزشی بر کیفیت زندگی و رضایت‌مندی بیماران تراکئوستومی می‌باشد.

مواد و روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 80 بیمار دارای تراکئوستومی در بیمارستان‌های امیر علم و امام خمینی شهر تهران در سال 1392 انجام شده است. بیماران با روش نمونه‌گیری تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله تخصیص داده شدند. در حین ترخیص پرسش‌نامه مشخصات دموگرافیک، کیفیت زندگی (36-SF) و رضایت‌مندی (VAS) را تکمیل نمودند. سپس به گروه مداخله علاوه بر دریافت آموزش‌های معمول از پرسنل بیمارستان یک عدد سی دی آموزشی جهت استفاده در منزل داده شد. بعد از دو ماه مجددا کیفیت زندگی و رضایت‌مندی دو گروه مورد بررسی قرار گرفت.

یافته‌ها: تحلیل‌های آماری نشان داد، میانگین کلی کیفیت زندگی بعد از مداخله تفاوت آماری معنی‌دار بود(003/0p=). هم‌چنین کیفیت زندگی در گروه مداخله دو ماه بعد از ترخیص در ابعاد محدودیت نقش به علت مشکلات عاطفی، وضعیت عاطفی، عملکرد اجتماعی، انرژی، سلامت عمومی و درد افزایش یافته بود. میانگین رضایت‌مندی از آموزش بعد از مداخله در دو گروه دارای تفاوت آماری معنی‌دار بود(001/0p<).

نتیجه‌گیری: استفاده از فیلم آموزشی علاوه بر آموزش‌های معمول می‌تواند باعث ارتقای کیفیت زندگی و افزایش رضایت‌مندی بیماران تراکئوستومی‌شود.

متن کامل [PDF 633 kb]   (1049 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۳/۸/۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Arak University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb