Nikooy koupas E, Karimi Z, Asoodeh Nalkiashari Z, Younesi J. The Components of Self-Knowledge and Affiliation with Delinquent Peers at Tendency to Addiction among High School Student Girls. J Arak Uni Med Sci 2017; 20 (6) :94-104
URL:
http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-5164-fa.html
نیکوی کوپس الیاس، کریمی زینب، آسوده نالکیاشری زهرا، یونسی جلال. بررسی مؤلفه های منابع شناخت خود وهمنشینی با همسالان بزهکار در گرایش به اعتیاد در دانش آموزان دختر دبیرستانی. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1396; 20 (6) :94-104
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-5164-fa.html
1- دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی تهران، تهران، ایران
2- دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی تهران، تهران، ایران
3- گروه مشاوره توان بخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی تهران، تهران، ایران ، jyounesi@uswr.ac.ir
چکیده: (4122 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مولفه های منابع شناخت خود و همنشینی با همسالان بزهکار در گرایش به اعتیاد در دانش آموزان دختر دبیرستانی انجام شد.
مواد و روش ها: روش این پژوهش از نوع همبستگی است. 132 دانش آموز دبیرستانی دختر، در سال تحصیلی 95-1394 به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به پرسش نامه ی منابع شناخت خود، همنشینی با همسالان بزهکار و گرایش به اعتیاد پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش هم بستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شده است.
یافته ها: نتایج تحقیق نشان می دهد که از بین مولفه های منابع شناخت خود، بین خودمشاهده گری با گرایش به اعتیاد رابطه منفی و معنادار وجود دارد(01/0p<) و بین پسخوراند اجتماعی و مقایسه اجتماعی با گرایش به اعتیاد رابطه مثبت و معناداری وجود دارد(01/0p<) هم چنین بین همنشینی با همسالان بزهکار و گرایش به اعتیاد رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد(01/0p<).
نتیجه گیری: باتوجه به نتایج به دست آمده، با تعدیل منابع شناخت خود و هم چنین برگزاری کلاس های روان شناختی برای نوجوان برای انتخاب دوست و همسال مناسب، می توان گرایش نوجوانان را به سمت مواد کاهش داد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
روانپزشکی دریافت: 1396/3/15 | پذیرش: 1396/5/11