Fani A, Fani I, Ghahremani R, Mohseni A, Soltani H R. The Study of Education on Knowledge, Attitude and Practice of Physicians Regarding Pathogenesis, Diagnosis and Treatment of Helicobacter Pylori in Arak. IRAN. J Arak Uni Med Sci 2004; 7 (2)
URL:
http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-6790-fa.html
فانی علی، فانی ایمان، قهرمانی رامین، محسنی عباس، سلطانی حمیدرضا. بررسی اثر آموزش بر سطح آگاهی، نگرش و عملکرد پزشکان شهر اراک نسبت به بیماری زایی، تشخیص و درمان هلیکوباکترپیلوری. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1383; 7 (2)
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-6790-fa.html
1- استادیار گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
2- کارورز پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
3- فوق تخصص بیماریهای گوارش، استادیار گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
4- پزشک عمومی.
چکیده: (1183 مشاهده)
مقدمه: اگرچه بیش از دو دهه از کشف هلیکوباکترپیلوری و نقش آن در پاتوژنز بیماری های گوارشی می گذرد اما در جهان و ایران تناقضات و نقایص زیادی در برخورد با این بیماری وجود دارد. این تحقیق به منظور تعیین اثر آموزش بر اگاهی، نگرش، پیگیری و درمان هلیکوباکترپیلوری توسط پزشکان شهر اراک طراحی و انجام شده است.
روش کار: این مطالعه به صورت مداخله ای طراحی گردید و با استفاده از متون معتبر داخلی و گوارشی، مقاله فشرده ای در مورد هلیکوباکترپیلوری و بیماری های مرتبط تهیه شد و از این مقاله سی سوال با محتوای ارزیابی دانش، نگرش و عملکرد پزشکان نسبت به پاتوفیزیولوژی، تشخیص و درمان و پیگیری بیماران استخراج گردید. پس از جلب توافق نظر همکاران پزشک ارزیابی اولیه و سپس مقاله جهت آموزش در اختیار آنها قرار گرفت، یکماه بعد ارزیابی دوم انجام و داده ها با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: با مطالعه در شهر اراک 349 نفر پزشک عمومی و متخصص دست اندرکار درمان هلیکوباکترپیلوری حضور داشتند که جمعا (87/1%) 304 نفر حاضر به همکاری با طرح شدند. میانگین سطح آگاهی گروه های مختلف پزشکی نسبت به اپیدمیولوژی و بیماری زایی هلیکوباکترپیلوری قبل از آموزش حداقل 49/64 و حداکثر 58/75 ارزیابی شد که پس از آموزش به حداقل 57/94 تا حداکثر 74/14 تغییر یافت (P<0/05) . میانگین سطح نگرش و عملکرد پزشکان در بکارگیری روش های صحیح تشخیص، درمان و پیگیری قبل از آموزش از حداقل 53/01 تا حداکثر 71/61، پس از آموزش به حداقل 61/54 تا حداکثر 80/83 تغییر یافت .(p<0.05)
بحث: با ارزیابی اولیه روشن گردید که از روش تست و درمان ناقص و بدون اندیکاسیون به فراوانی استفاده می شود که ضمن هزینه بری، ضرورت آن جای سوال دارد. این مطالعه ضمن ارزیابی دانش و نگرش و عملکرد پزشکان نسبت به هلیکوباکترپیلوری با مداخله از طریق آموزش به روش ارائه مقاله مکتوب توانست تغییرات قابل توجهی را در آگاهی، نگرش و عملکرد پزشکان ایجاد نماید.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: 1399/11/8 | پذیرش: 1383/4/10