1- دانشگاه علوم پزشکی اراک
2- دانشگاه علوم پزشکی اراک ، Afr_na_sa@yahoo.com
چکیده: (145 مشاهده)
هدف:
افت تحصیلی دانشجویان یکی از مشکلات عمده مراکز آموزش عالی کشور است که نه تنها باعث اتلاف وقت و هزینه های جاری این مراکز میشود بلکه باعث ایجاد مسائل و مشکلات روحی- روانی، خانوادگی و اجتماعی برای دانشجویان نیز می گردد. هدف این مطالعه بررسی و تبیین علل مختلف افت تحصیلی در دانشجویان دانشکده دندانپزشکی شهر اراک بود.
روش بررسی:
مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بود که با مشارکت 120 نفر از دانشجویان داندان پزشکی علوم پزشکی اراک انجام گرفت. نمونه گیری به روش سرشماری بود و تمام دانشجویان وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده های این مطالعه پرسش نامه ای مشتمل بر مشخصات دموگرافیک، سوالات مرتبط با عوامل مختلف افت تحصیلی در دانشجویان بود. داده ها با استفاده روش های آماری توصیفی و استنباطی ( فراوانی، میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی) در نرم افزارspss با نسخه 22 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها:
نتایج این مطالعه نشان داد که 33/8 درصد دانشجویان دارای سابقه مشروطی بودند. همچنین نتایج مطالعه نشان داد که از بین عوامل مرتبط با رویداد افت تحصیلی، خصوصیات فردی دانشجو، محیط آموزشی نامناسب، محیط نامناسب خانوادگی و پرداختن به مسائل غیر درسی جزء مهمترین پیش بینی کننده رویداد افت تحصیلی با واریانس تغییر 9/33 درصد در بین دانشجویان بودند.
نتیجه گیری:
با توجه به یافته های این پژوهش مشخص شد که عواملی چون خصوصیات فردی دانشجو، محیط آموزشی نامناسب، محیط نامناسب خانوادگی و پرداختن به مسائل غیر درسی بر روی رویداد افت تحصیلی دانشجویان اثر قابل توجه ای داشته است بنابراین توجه به این عوامل در طراحی و اجرای برنامه های آموزشی دانشگاه می تواند در اجتناب از افت تحصیلی نقش موثری داشته باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
دهان و دندان دریافت: 1402/10/6 | پذیرش: 1402/12/9