دوره 27، شماره 3 - ( 5-1403 )                   جلد 27 شماره 3 صفحات 163-154 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ganjavi M, Manzari Tavakoli A, Zeinaddiny Meimand Z. Modeling the Structural Equations of Extraversion and Conduct Disorder with the Mediating Role of Moral Intelligence in Juveniles of Correctional Center. J Arak Uni Med Sci 2024; 27 (3) :154-163
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-7709-fa.html
گنجوی مرضیه، منظری توکلی علیرضا، زین الدینی میمند زهرا. مدل‌یابی معادلات ساختاری برون‌گرایی و اختلال سلوک با بزهکاری با نقش میانجی هوش اخلاقی در نوجوانان کانون اصلاح و تربیت. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1403; 27 (3) :154-163

URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-7709-fa.html


1- گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایران
2- گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران ، a.manzari@iauk.ac.ir
3- گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
چکیده:   (279 مشاهده)
مقدمه: بزهکاری یک چالش جدی برای نوجوانان است و تأثیرات منفی اجتماعی قابل توجهی می‌گذارد. هدف اصلی این پژوهش، مدل‌یابی معادلات ساختاری برونگرایی و اختلال سلوک با بزهکاری: نقش میانجی هوش اخلاقی در نوجوانان کانون اصلاح و تربیت شهر کرمان بود.
روش کار: این پژوهش توصیفی- همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه نوجوانان کانون اصلاح و تربیت شهر کرمان به تعداد 80 نفر تشکیل دادند که با استفاده از جدول مورگان نمونه 66 نفره به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع ‌آوری اطلاعات از پرسش‌نامه‌های تیپ شخصیتی هانس آیزنک (1963)، پرسش‌نامه اختلال سلوک گودمن (1997)، پرسش‌نامه بزهکاری نوجوانان آیتی (1393) و پرسش‌نامه هوش اخلاقی لینک و کیل (2005) استفاده شد. برای تجزیه تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی Pearson، رگرسیون و مدل‌سازی معادلات ساختاری مورد استفاده قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج این تحقیق نشان داد که بین برونگرایی با بزهکاری نوجوانان رابطه‌ی مستقیم و مثبت معنی‌داری وجود دارد (0/564 = r، 0/001 = P). بین اختلال سلوک با بزهکاری نوجوانان، رابطه مستقیم و مثبت معنی‌داری وجود دارد (0/541 = r، 0/001 = P). بین برونگرایی با هوش اخلاقی نوجوانان، رابطه مستقیم و مثبت معنی‌داری وجود دارد (0/473 = r، 0/001 = P). بین اختلال سلوک با هوش اخلاقی نوجوانان، رابطه مستقیم و منفی معنی‌داری وجود دارد (0/863 - = r 0/001 = P). بین هوش اخلاقی و بزهکاری، رابطه مستقیم منفی وجود دارد (0/536- = r، 0/001 = P). بین برونگرایی با بزهکاری نوجوانان با نقش میانجی هوش اخلاقی، رابطه‌ای وجود نداشت. بین اختلال سلوک با بزهکاری نوجوانان با نقش میانجی هوش اخلاقی رابطه‌ای وجود نداشت.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل، می‌توان اذعان داشت که هوش اخلاقی به عنوان مؤلفه‌ای اثرگذار بر بزهکاری متأثر از برونگرایی و اختلال سلوک در نوجونان می‌باشد. بنابراین برنامه‌های تربیتی و آموزشی برای تقویت هوش اخلاقی در مدارس و خانواده‌ها اجرا شود، چون این برنامه‌ها می‌توانند مهارت‌های اخلاقی و قدرت تصمیم‌گیری اخلاقی را در نوجوانان تقویت کنند و به کاهش اختلال سلوک و در نتیجه بزهکاری کمک نمایند.
متن کامل [PDF 1238 kb]   (143 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روانپزشکی
دریافت: 1403/2/22 | پذیرش: 1403/4/23

فهرست منابع
1. Yao X, Zhang H, Zhao R. Does trauma exacerbate criminal behavior? An exploratory study of child maltreatment and chronic offending in a sample of Chinese juvenile offenders. Int J Environ Res Public Health. 2022 6;19(18):11197. pmid: 36141461 doi: 10.3390/ijerph191811197
2. Azad A, Carlsson J. Identity status and narrative identity processes in female adolescents' stories about committing crimes and being convicted. Journal of Adolescence. 2024; 96(1):124-35. doi: 10.1002/jad.12261
3. Gao L, Liu J, Hua S, Yang J, Wang X. Teacher–student relationship and adolescents’ bullying perpetration: A moderated mediation model of deviant peer affiliation and peer pressure. Journal of Social and Personal Relationships. 2022;39(7):2003-21. doi: 10.1177/02654075221074393
4. Srinivasan P, Rentala S, Kumar P. Effectiveness of aggression management training (AMT) on self‐esteem, impulsivity, and aggressive behavior among adolescents residing in delinquent homes—A feasibility study from east India. J Child Adolesc Psychiatr Nurs. 2023; 36(2):134-44. pmid: 36344451 doi: 10.1111/jcap.12400
5. Johari M, Alijani F. Comparison of personality traits and attachment style and high-risk behavior in normal adolescents with conduct disorder [in Persian]. Applied Psychology. 2021; 15(4): 157-78. doi: 10.52547/apsy.2021.222702.1092
6. Kurniawan R, Supardi J, Mohamad FS. A framework for determining the big five personality traits using machine learning classification through graphology. Journal of Electrical and Computer Engineering. 2023;2023. doi: 10.1155/2023/1249004
7. Flynn FJ, Collins H, Zlatev J. Are you listening to me? The negative link between extraversion and perceived listening. Pers Soc Psychol Bull. 2023;49(6):837-51. pmid: 35302428 doi: 10.1177/01461672211072815.
8. Dadkhah Kalashemi Z, Vakili S, Asaseh M, Afrooz G A, Hassanzadeh S. Surveying Personality Properties and Coping Behaviors in the Parents of Adolescents with Conduct Disorder [in Persian]. Middle Eastern Journal of Disability Studies. 2021; 11(1): 171-9.
9. Hekmat M R, Pasha R, Borna M R, Talebzadeh Shoshtari M. The Effectiveness of Emotion Regulation Training (ERT) on reducing the Impulsivity of Adolescents with Conduct Disorder in Ahvaz Correction and Rehabilitation Center. JPEN 2022;9(1):47-55. doi: 10.22034/JPEN.9.1.47
10. Hjell G, Rokicki J, Szabo A, Holst R, Tesli N, Bell C, et al. Impulsivity across severe mental disorders: a cross-sectional study of immune markers and psychopharmacotherapy. BMC Psychiatry. 2023;23(1):659. pmid: 37674162 doi: 10.1186/s12888-023-05154-4
11. Liu S, Lithopoulos A, Zhang CQ, Garcia-Barrera MA, Rhodes RE. Personality and perceived stress during COVID-19 pandemic: Testing the mediating role of perceived threat and efficacy. Personality and Individual differences. 2021;168:110351. pmid: 32863508 doi: 10.1016/j.paid.2020.110351
12. Lotfi-Bejestani S, Atashzadeh-Shoorideh F, Ghafouri R, Nasiri M, Ohnishi K, Ghadirian F. Is there any relationship between nurses’ perceived organizational justice, moral sensitivity, moral courage, moral distress and burnout?. BMC Nurs. 2023;22(1):368. pmid: 37803416 doi: 10.1186/s12912-023-01536-x
13. Alizade Z, Dehghan F, Parvaneh E. Relationship between educational self-regulation & moral intelligence with academic achievement [in Persian]. Ethics in Science and
14. Technology 2021; 16(3):159-62.
15. Mohagheghi H, Farhadi M, Rashid K, Delfan Beiranvand A. Predicting moral behavior based on moral intelligence and personality traits: The mediating role of the structure self-transcendence. Journal of Fundamentals of Mental Health. 2021;23(4):273-284. doi: 10.22038/jfmh.2021.18995
16. Moazzami Sh, Dadger A. Comparison of conduct disorder and delinquency in adolescent girls of districts 5 and 13 of Tehran city with the approach of crime prevention [in Persian]. Prevention Approach. 2018;2(4):13-36.
17. Sekar D, Bhuvaneswari M. A mixed method study of conduct disorder & substance abuse on law-violating behavior of children. North American Journal of Psychology. 2023;25(2):341-54.
18. Dacka M, Rydz E. Personality traits and the spiritual and moral intelligence of early adulthood in Poland. Religions. 2023;14(1):78-86. doi: 10.3390/rel14010078
19. Amirkhanloo A, Dousti Y, Donyavi R. Comparing the effectiveness of cognitive-behavioral therapy with emotional intelligence training on reducing aggression among adolescents with conduct disorder. Salāmat-iijtimā̒ī(Community Health). 2022;9(1):25-35. doi: 10.22037/ch.v9i1.31323
20. Fatemi D, Rahimi A, Saadati M, Abbaszadeh M. The Survey of Family’s Role in Delinquency of Teenagers (Case Study: Zanjan City’s Teenagers). Strategic Research on Social Problems. 2016; 5(3): 35-50. doi: 10.22108/ssoss.2016.20960
21. Akhlaggian Z, Latifi Z, Rezaei S. The effectiveness of training islamic life skills on moral intelligence in adoleccents [in Persian]. Islamic Perspective on Educational Science.
22. 2020;7(2):117-34. doi: 10.30497/edus.2020.75356
23. Karbalaee FS, Afrooz Gh, Raghibi M. Investigating the bacterial, personality, and intelligence features in delinquent adolescents in Sistan and Baluchestan Province [in Persian]. Journal of Research in Educational Systems. 2016;10(33):210-39.
24. Gungea M, Jaunky VC, Ramesh V. Personality traits and juvenile delinquency. International Journal of Conceptions on Management and Social Sciences. 2017;5(1):42-6.
25. Mazloumian S, Shakibaei B. Predicting the ethical behavior of the teachers of elementary education based on personality traits and with the mediating role of spiritual intelligence. Journal of Occupational Psychology.2022; 1(3);55-68. doi: 10.30473/JPSY.2023.65436.1018
26. Goodwin EJ, Gudjonsson GH, Morris R, Perkins D, Young S. The relationship between sociomoral reasoning and intelligence in mentally disordered offenders. Personality and individual differences. 2012;53(8):974-9. doi: 10.1016/j.paid.2012.07.015
27. Esanejad O, Sotoodehzadeh M. Investigating the role of family functions and moral intelligence in teenagers' delinquency [in Persian]. The Women and Families Cultural-Educational, 2017;12(39):65-81.
28. Shakeri N, Taher M, Hosseinkhanzade AA, Mohammadi Soleimani M. The effects of psychological interventions on conduct disorder in Iran: A meta-analysis [in Persian]. Middle Eastern Journal of Disability Studies. 2021;11:150.
29. Kovanci MS, Atli Özbaş A. Examining the effect of moral resilience on moral distress. Nurs Ethics. 2023;30(7-8):1156-70. pmid: 37257852 doi: 10.1177/09697330231177420

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Arak University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb