دوره 28، شماره 4 - ( در حال تکمیل 1404 )                   جلد 28 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi E, Amini N, Omidvar S, Moslemi A, Alhoseini M S, Vabak F. Investigating the Effectiveness of Pre-Operative Face-to-Face Training on the Level of Anxiety of Patients Undergoing Cataract Surgery. J Arak Uni Med Sci 2025; 28 (4)
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-7960-fa.html
محمدی الهام، امینی نازنین، امیدوار صفورا، مسلمی اعظم، الحسینی مائده سادات، وابک فائزه. بررسی اثر بخشی آموزش چهره به چهره قبل از عمل بر میزان اضطراب بیماران تحت جراحی کاتاراکت. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1404; 28 (4)

URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-7960-fa.html


1- ، nazaninamini69@yahoo.com
چکیده:   (29 مشاهده)
مقدمه: کاتاراکت، یکی از علل شایع ناتوانی در سالمندان است. بیماران کاندید عمل جراحی کاتاراکت، مانند هر نوع جراحی دیگر، اضطراب فراوانی را تجربه می‌کنند و این اضطراب، بر ابعاد روانی، فیزیولوژیکی و بهبودی پس از عمل در آنان تأثیر نامطلوبی دارد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش قبل از عمل بر میزان اضطراب بیماران کاندید جراحی کاتاراکت انجام گرفت.
روش کار: در این کار آزمایی آموزشی، 80 بیمار کاندید جراحی کاتاراکت به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. بیماران در گروه آزمون، مداخله آموزشی را دریافت کردند و بیماران گروه کنترل، مراقبت‌های معمول بخش را دریافت نمودند. اضطراب دو گروه در زمان بستری و پس از جراحی و ورود به بخش با پرسشنامه Spielberger، تعیین و در دو گروه مقایسه شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون Fisher's exact test، Levin و Chi-square و T-test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج اختلاف آماری معنی‌داری را بین گروه آزمون و کنترل قبل از مداخله آموزشی از نظر نمره‌ی اضطراب آشکار و پنهان را نشان نداد (0/05 < P) اما پس از اجرای مداخله آموزشی نتایج اختلاف آماری معنی‌داری را بین دو گروه آزمون و کنترل  از نظر میانگین اضطراب آشکار و پنهان(0/05 > P) نشان داد.
نتیجه‌گیری: اجرای مداخله آموزشی قبل از عمل منجر به کاهش اضطراب بیماران بعد از عمل می‌شود، از این‌رو پیشنهاد می‌شود که آموزش به عنوان روشی کم هزینه و اثربخش در مراقبت‌های قبل از عمل انجام شود.
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1403/11/24 | پذیرش: 1404/3/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Arak University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb