TY - JOUR T1 - The comparison of satisfaction of patients referring to the emergency departments of hospitals in Arak during 2006-7 and 2009 TT - مقایسه میزان رضایتمندی مراجعین به اورژانس های بیمارستان های اراک در سال های87-86 با سال 89 JF - HBI_Journals JO - HBI_Journals VL - 14 IS - 5 UR - http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-186-fa.html Y1 - 2011 SP - 85 EP - 91 KW - Emergency KW - Evaluation KW - Patient KW - Satisfaction N2 - زمینه و هدف: از دیدگاه مدیریتی، رضایتمندی بیمار از مراقبت‌های تشخیصی، درمانی و بازتوانی به دلایل متعددی مهم می باشد. این مطالعه با هدف بررسی میزان رضایتمندی مراجعین به اورژانس های بیمارستان‌های اراک طراحی شده است. مواد و روش ها: این مطالعه یک مطالعه مقطعی (توصیفی- تحلیلی) است. ابزار مطالعه، پرسشنامه است. نمونه گیری به روش تصادفی به تفکیک بیمارستان‌ها صورت گرفت. جهت آنالیز اطلاعات از نرم افزار آماری SPSS و آزمون‌های مرتبط استفاده گردید. یافته ها: در نگرش کلی در مرحله اول 9/72 درصد از بیماران رضایت داشتند که این رضایت در مرحله دوم به 3/73 درصد رسید. رضایت از محیط فیزیکی از 2/86 در مرحله اول به 4/87 درصد در مرحله دوم، وضعیت بهداشت اورژانس از 9/85 به 1/84 درصد، سرعت و دقت کادر درمانی در اورژانس از 6/69 به 7/69 درصد، نحوه برخورد نگهبان و کادر درمانی از 2/60 به 7/61 درصد، نحوه اطلاع رسانی در اورژانس از 1/23 به 6/25 درصد، امکانات رفاهی از 1/60 به 9/70 درصد، وضعیت دسترسی به دارو از 4/66 به 9/67 درصد، وضعیت ترخیص و هزینه‎های اورژانس از 6/51 به 9/50 درصد و رعایت مسائل شرعی در اورژانس از 6/86 به 1/88 درصد رسیده است. نتیجه گیری: رضایت بیماران از نحوه خدمت رسانی در اورژانس در مجموع در سطح نسبتأ مطلوبی قرار داشته و اکثر نارضایتی ها به موارد زیر مربوط می شود: هزینه های پرداخت شده، وضعیت دارو، مشکلات فرآیندی، نحوه برخورد با بیمار و همراه، امکانات رفاهی، زمان‌های انتظار و عدم اطلاع رسانی. M3 ER -