Journal of Arak University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك
J Arak Uni Med Sci
Medical Sciences
http://jams.arakmu.ac.ir
46
journal46
1735-5338
2008-644X
fa
jalali
1393
10
1
gregorian
2015
1
1
17
10
online
1
fulltext
fa
تأثیر انتقال تجربیات سالمندان زن بر میزان افسردگی، احساس پیری وتغییرات جسمانی سالمندان ساکن درمؤسسه خیریه توان بخشی اراک
The Impaet of Old Women Transition Experiences on Depression ,Feel Aging and Physical Changes in Rehabilitation Institute of Charity in Arak
عمومى
General
پژوهشي اصیل
Original Atricle
<p style="text-align: justify"><strong>زمینه وهدف</strong>: این پژوهش با توجه به نظریه زایندگی و رکود اریکسون به بررسی تأثیر انتقال تجارب سالمندان زن بر میزان افسردگی، احساس پیری و تغییرات جسمانی سالمندان ساکن در مؤسسه خیریه جامع توانبخشی شهر اراک است پرداخته است.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>مواد و روشها</strong>: در طی یک مطالعه شبه تجربی، 30 سالمند زن ساکن در سرای سالمندان که سن آنها بالای 65 سال بود و در آزمون افسردگی سالمندان نمره 9 به بالا کسب کرده بودند انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه 15 نفره تقسیم شدند. یک گروه به عنوان گواه و گروه دیگر به عنوان آزمایش انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه افسردگی سالمندان و احساس پیری و تغییرات جسمانی بود. برنامه انتقال تجربیات به صورت پیاپی در طی ده جلسه بر روی گروه آزمون اجرا شد و در نهایت برای تحلیل دادهها از آزمون تی همبسته و مستقل استفاده شد.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>یافتهها</strong>: ده جلسه انتقال تجربه توانسته بود افسردگی واحساس پیری گروه آزمایش رابه طور معنیداری کاهش دهد ولی این کاهش در مقایسه بین گروههای گواه و آزمون معنیدار نبود. همچنین کاهش تغییرات جسمانی نیز در بین دو گروه معنیدار نبود.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>نتیجهگیری</strong>: هر چند جلسات آموزش به طور معنیداری موجب کاهش میزان افسردگی و احساس پیری شد اما نداشتن مؤلفههای مناسب و مورد نیاز برای برقراری یک ارتباط متقابل اثر بخش برای گروه آزمایش از موانع اثر بخشی جلسات انتقال تجربه در گروه آزمودنیها بوده است بنابراین کار با گروه سالمندان نیازمند بررسی بیشتری دارد.</p>
<p style="text-align: justify"><span style="font-size: 14px"><span style="font-family: times new roman"><strong><em>Background</em></strong>: According to the Erikson`s generativity vs staqnation theory this study examines the impact of old women transition experiences on depression, feel aging and physical changes in rehabilitation institute of charity in Arak. </span></span></p>
<p style="text-align: justify"><span style="font-size: 14px"><span style="font-family: times new roman"><strong><em>Materials and Methods</em></strong>: In this quasi- experimental study, 30 elderly women living in nursing homes aged over 65 years and tested geriatric depression score of 9 and above earned were selected and randomly divided into two groups of 15 people .one group was selected as control and the other test group. Questionnaires included: geriatric depression questionnaire, feel Aging questionnaire and physical changes. program experience with that already was set to be repeated during ten sessions on group test. finally independent and paired t-test were used for statistical analysis. </span></span></p>
<p style="text-align: justify"><span style="font-size: 14px"><span style="font-family: times new roman"><strong><em>Results</em></strong>: Although ten sessions to transfer the experience were able aging feeling and depressed elderly women reduce but the decrease was not significant between the test and control groups, as well as reduced physical changes between test and control groups were not significant. </span></span></p>
<p style="text-align: justify"><span style="font-size: 14px"><span style="font-family: times new roman"><strong><em>Conclusion</em></strong>: The lack of suitable components severely needed to establish an effective interaction model for hinder the effectiveness of the meetings was to conduct experiments requiring more study.</span></span></p>
سالمند, احساس پیری, افسردگی سالمندان, تغییرات جسمانی, انتقال تجربیات
Elderly, Feeling of aging, Geriatric depression, Phchaysical changes, Transfer of experience
74
82
http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1088-6&slc_lang=fa&sid=1
Saeid
Moosavipour
سعید
موسوی پور
s-moosavipour@araku.ac.ir
4600319475328460043519
4600319475328460043519
Yes
Departeman of Educational Sciences and Psychology, Arak University, Arak, Iran
گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
Mahboobeh Sadat
Alhoseyni
محبوبه السادات
الحسینی
4600319475328460043520
4600319475328460043520
No
Department of Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
گروه فیزیولوژی، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات اراک، اراک، ایران
Seyed Reza
Mir Mahdi
سید رضا
میر مهدی
4600319475328460043521
4600319475328460043521
No
Department of Psychology, Isfahan Payamenoor University, Isfahan, Iran
گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور اصفهان، اصفهان، ایران