Journal of Arak University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك
J Arak Uni Med Sci
Medical Sciences
http://jams.arakmu.ac.ir
46
journal46
1735-5338
2008-644X
fa
jalali
1395
9
1
gregorian
2016
12
1
19
9
online
1
fulltext
fa
مقایسه رضایتمندی مراجعین در پایگاه های بهداشت دولتی و پایگاه های برون سپاری شده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی قم 1393
Compare Client Satisfaction in the Public Health Posts and Outsourced Health Posts Affiliated to Qom University of Medical Sciences in 2014
بهداشت
Health
پژوهشي اصیل
Original Atricle
<p dir="RTL">زمینه و هدف : رضایت مشتری طی چند دهه اخیر بعنوان یک شاخص مهم جهت ارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده جایگاه ویژه ایی پیدا کرده است. هدف اصلی این مقاله مقایسه رضایت مندی مراجعین به پایگاهای بهداشتی دولتی و پایگاه های بهداشتی برون سپاری شده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1393 می باشد.</p>
<p dir="RTL" style="margin-right:-2.3pt;">مواد و روش :</p>
<p dir="RTL" style="margin-right:-2.3pt;"> این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و بصورت مقطعی می باشد که بر روی 216 مراجعه کننده به ده پایگاه بهداشتی دولتی و برون سپاری شده در استان قم انجام گرفته است. پایگاه های بهداشتی به روش نمونه گیری خوشه ایی و از مناطق مختلف شهری انتخاب و مراجعه کنندگان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردیده اند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه محقق ساخته با طیف پنج درجه ایی لیکرت می باشد،که روایی آن از طریق پانل خبرگان و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفته است. داده ها پس از جمع آوری با نرم افزار<span dir="LTR"> SPSS 20</span>و به کمک روش های آمار توصیفی، آزمون من ویتنی وکای اسکویر،و در سطح معنی داری 05. مورد تحلیل قرار گرفت.</p>
<p dir="RTL" style="margin-right:-2.3pt;">یافته ها :</p>
<p dir="RTL" style="margin-right:-2.3pt;"> از مجموع 60 پایگاه موجود 20 پایگاه(33.33 درصد) برون سپاری شده و 40 پایگاه (66.66 درصد)دولتی بودند، نتایج نشان داد که در بخش مراقبت از کودک و بخش واکسیناسیون و بخش مادران باردار، در پایگاه های بهداشتی واگذارشده رضایتمندی کل به ترتیب 64.5 و55.42و67.43 درصد و در پایگاه های دولتی به ترتیب 35.5و44.58 و37.66 درصد بدست آمد ه و این اختلاف معنی دار است. در پایگاه های دولتی رضایتمندی مراجعین از خدمات واکسیناسیون (57.1 درصد) بیشتر از پایگاه های واگذار شده(47.2 درصد) می باشد، همچنین در پایگاه های بهداشت دولتی میزان رضایت از مهارت علمی کارکنان(55.1 درصد) بیشتر از پایگاه های واگذار شده (44.9 درصد) می باشد و این اختلاف معنی دار است.</p>
<p dir="RTL" style="margin-right:-2.3pt;"><strong>نتیجه گیری :</strong></p>
<p dir="RTL" style="margin-right:-2.3pt;"> یافته های پژوهش فعلی نشان داد که تفاوت معنی داری در رضایتمندی مراجعین به پایگاه های دولتی و واگذار شده وجود دارد ، توجه ویژه به برنامه های آموزشی پرسنل از طرف مدیران و همچنین لحاظ نمودن نتایج رضایتمندی مراجعین در ارزشیابی عملکرد پرسنل در مراکز بهداشتی و درمانی ضروری به نظر می رسد.</p>
<p style="text-align: justify; margin-left: 3.75pt"><span style="font-size: 14px"><span style="font-family: times new roman"><strong>Abstract</strong></span></span></p>
<p style="text-align: justify"><span style="font-size: 14px"><span style="font-family: times new roman"><strong><em>B</em></strong><strong><em>ackground:</em></strong> Client satisfaction as an important indicator to assess the quality of provided services has found a special place over the past few decades. The main purpose of this study is to compare the client satisfaction in the public health posts and outsourced health posts affiliated to Qom university of medical Sciences in 2014.</span></span></p>
<p style="text-align: justify"><span style="font-size: 14px"><span style="font-family: times new roman"><strong><em>Materials and Methods:</em></strong> This was a descriptive analytic (cross- sectional) study.The participants were 216 clients, who had referred to 10 public health posts and outsourced health posts of Qom province. Health posts were selected by cluster sampling from different urban areas and participants were selected by simple sampling methods. A researcher made questionnaire was used to measure the data on a 5-point Likert scale, which it's validity and reliability were confirmed by experts panel and Cronbach's alpha coefficient, respectively. After collection, the data were analyzed by SPSS 20, and descriptive statistical methods, Mann-Whitney test, chi-square, with 0.05 significant level.</span></span></p>
<p style="text-align: justify"><span style="font-size: 14px"><span style="font-family: times new roman"><strong><em>Results:</em></strong> Among 60 health posts, 20 health posts (33.33%) were outsourced and 40 (66.66%) were managed by the public sector. Results showed that in health centers outsourced , overall satisfaction of the child care and vaccinations and maternity care were respectively, 64.5 and 55.42 and 67.43 percent and in public health posts were respectively, 35.5 and 44.58 and 37.66 percent and this difference was significant. Client satisfaction in the public health posts of the vaccination (57.1%) compared with client satisfaction in the outsourced health posts (47.2%) was higher, also at public health posts, satisfaction of the scientific skill employees (55.1 percent) assigned to the outsourced health posts (44.9%) was even greater, that this difference was significant.</span></span></p>
<p style="text-align: justify"><span style="font-size: 14px"><span style="font-family: times new roman"><strong><em>Conclusion: </em></strong>Results of the present study showed that, there is a significant difference in satisfaction of clients in public health posts and outsourced health posts It seems necessary to pay special attention to employee training programs by managers and also considering the results of client satisfaction in performance appraisal of personnel in health care posts.</span></span></p>
رضایت مشتری, پایگاههای بهداشت, برون سپاری خدمات, مراقبت های بهداشتی
Client satisfaction, Health care, Health posts, Outsourced services
67
77
http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4316-2&slc_lang=fa&sid=1
Ahmad
Rahbar
احمد
راهبر
ahm418rahbar@yahoo.com
4600319475328460055127
4600319475328460055127
Yes
Department of Public Health, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
Leila
Riahi
لیلا
ریاحی
ahm418rahbar@yahoo.com
4600319475328460055128
4600319475328460055128
No
qom medical university
دانشگاه علوم پزشکی قم
Ali
Ebraze
علی
ابرازه
ahm418rahbar@yahoo.com
4600319475328460055129
4600319475328460055129
No
qom medical university
دانشگاه علوم پزشکی قم
siyamak
Mohebi
سیامک
محبی
ahm418rahbar@yahoo.com
4600319475328460055130
4600319475328460055130
No
qom medical university
دانشگاه علوم پزشکی قم
Atefe
Keshvari
عاطفه
کشوری
ahm418rahbar@yahoo.com
4600319475328460055131
4600319475328460055131
No
qom medical university
دانشگاه علوم پزشکی قم
Fereshte
Hemmatiyan
فرشته
همتیان
ahm418rahbar@yahoo.com
4600319475328460055132
4600319475328460055132
No
qom medical university
دانشگاه علوم پزشکی قم
Zabihollah
Gharlipour
ذبیح اله
قارلی پور
gharlipourz@yahoo.com
4600319475328460055133
4600319475328460055133
No
qom medical university
دانشگاه علوم پزشکی قم
Zahra
Foghara ardestani
زهرا
فقرا اردستانی
ahm418rahbar@yahoo.com
4600319475328460055134
4600319475328460055134
No
qom medical university
دانشگاه علوم پزشکی قم