Journal of Arak University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك
J Arak Uni Med Sci
Medical Sciences
http://jams.arakmu.ac.ir
46
journal46
1735-5338
2008-644X
fa
jalali
1396
2
1
gregorian
2017
5
1
20
2
online
1
fulltext
fa
مقایسه تأثیر آموزش چرخش ذهنی و آگاهی واج شناختی بر دقت، سرعت و درک مطلب خواندن دانش آموزان دارای نارساخوانی تبریز در سال تحصیلی95-94
The Comparison of the Effect of Mental Rotation and Phonological Awareness Training on Accuracy, Speed and Comprehension in Students with Dyslexia in City of Tabriz, 2015-2016
روانپزشکی
psychology
پژوهشي اصیل
Original Atricle
<p dir="RTL" style="margin-right:28.9pt;"><strong>زمینه و هدف</strong>: اختلالات یادگیری از عوامل عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان است و نارساخوانی از شایعترین این اختلالات به حساب میآید. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزش چرخش ذهنی و آگاهی واج شناختی بر عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان بود.</p>
<p dir="RTL" style="margin-right:28.9pt;"><strong>مواد و روش</strong><strong>ها:</strong> طرح پژوهش، شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش شامل افراد مبتلا به نارساخوانی تبریز در سال تحصیلی 95-1394 بود. نمونه آماری، شامل 45 نفر از مراجعه کنندگان ارجاع داده شده به عنوان واجدین اختلال یادگیری خواندن و نارساخوانی، از طرف مدارس ناحیه 2 تبریز به مراکز اختلالات یادگیری بودند که به روش نمونهگیری در دسترس جهت انجام این پژوهش انتخاب شدند و سپس در گروههای آزمایشی چرخش ذهنی و آگاهی واج شناختی و یک گروه کنترل با تعداد مساوی هر یک از گروهها(15 نفر) جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس تجدید نظر شده هوش وکسلر کودکان و آزمون تشخیص خواندن و نارساخوانی استفاده شد. سپس مداخلات آموزش چرخش ذهنی و آگاهی واج شناختی بر روی دانشآموزان اجرا گردید. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره(مانکووا) استفاده شد.</p>
<p dir="RTL" style="margin-right:28.9pt;"><strong>یافته</strong><strong>ها:</strong> نتایج نشان داد که آموزش آگاهی واج شناختی و آموزش چرخش ذهنی نسبت به گروه کنترل به طور معنیداری بر بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی تأثیر داشتهاند(001/0><span dir="LTR">p</span>). همچنین نتایج نشان داد که تفاوت معناداری(05/0<<span dir="LTR">p</span>) بین تاثیر آموزش چرخش ذهنی و آگاهی واج شناختی بر عملکرد خواندن دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی وجود ندارد.</p>
<p dir="RTL" style="margin-right:28.9pt;"><strong>نتیجه</strong><strong>گیری:</strong> بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش چرخش ذهنی و آگاهی واج شناختی بر دقت، سرعت و درک مطلب خواندن دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی تأثیر دارد.</p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-family:times new roman;"><span style="font-size: 14px;"><strong>Abstract</strong></span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-family:times new roman;"><span style="font-size: 14px;"><strong><em>Background:</em></strong> The problem of learning disabilities is the reason of academic backwardness of students and dyslexia is considered the most common of these disorders.Therefore, the present study aimed to investigate the comparison of the effectiveness of mental rotation and phonological awareness training on reading performance of students with dyslexia.</span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-family:times new roman;"><span style="font-size: 14px;"><strong><em>Materials and Methods:</em></strong> The design of the study was quasi-experimental in pre-test and post- test with control group. Statistical population composed of all dyslexic students in the city of Tabriz in 2015-2016. The sample of present research consisted of 45 students with dyslexia who were selected via available sampling and then were assigned randomly to experimental<span dir="RTL">)</span> phonological awareness and mental rotation training) and control groups(n=15 in each). To collect data, revised Wechsler intelligence scale for children and reading improvement and dyslexia test were used. Multivariate Covariance (MANCOVA) was used to analyze the data<span dir="RTL">.</span></span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-family:times new roman;"><span style="font-size: 14px;"><strong><em>Results:</em></strong> Findings indicated that scores of mental rotation and phonological awareness training have a significant effect on reading performance of dyslexic students compared with control group (p<0.001). Furthermore, there is no difference between mental rotation and phonological awareness training effectiveness on reading performance of dyslexic students (p>0.05).</span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-family:times new roman;"><span style="font-size: 14px;"><strong><em>Conclusion:</em> </strong>It can be concluded that mental rotation and phonological awareness training are effective on accuracy, speed and comprehension of reading in students with dyslexia.</span></span></p>
آموزش چرخش ذهنی, آموزش آگاهی واج شناختی, نارساخوانی
Dyslexia, Mental rotation training, Phonological awareness training
10
21
http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4668-1&slc_lang=fa&sid=1
Ramin
Habibi-Kaleybar
رامین
حبیبی کلیبر
Habibikaleybar@gmail.com
4600319475328460054070
4600319475328460054070
Yes
Department of Educational Sciences, Azarbaijan Shahid Madani University,Tabriz, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
Abolfazl
Farid
ابوالفضل
فرید
abolfazlfarid@gmail.com
4600319475328460054071
4600319475328460054071
No
Department of Educational Sciences, Azarbaijan Shahid Madani University,Tabriz, Iran.
گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
Farnaz
Shaban Besim
فرناز
شبان بسیم
farnaz.shaban@yahoo.com
4600319475328460054072
4600319475328460054072
No
Department of Educational Sciences, Azarbaijan Shahid Madani University,Tabriz, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران