Journal of Arak University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك
J Arak Uni Med Sci
Medical Sciences
http://jams.arakmu.ac.ir
46
journal46
1735-5338
2008-644X
fa
jalali
1388
10
1
gregorian
2010
1
1
12
4
online
1
fulltext
fa
فراوانی افت تحصیلی و برخی از عوامل موثر بر آن از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک 1388
Frequency of educational decline and some effective factors of student’s opinion in Arak University of Medical Sciences, 2009
عمومى
General
پژوهشي اصیل
Original Atricle
چکیده مقدمه: افت تحصیلی دانشجویان یکی از مشکلات عمده مراکز آموزش عالی کشور میباشد. از این رو پژوهش حاضر نیز با هدف بررسی فراوانی افت تحصیلی و برخی از عوامل موثر بر آن از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک صورت پذیرفته است. روش کار: در طی یک مطالعه مقطعی تحلیلی 600 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1388 که حداقل یک ترم از دوره تحصیلی خود را گذرانده بودند با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه مورد بررسی قرار گرفتند. پس از جمعآوری اطلاعات دانشجویان برحسب معدل کلاسی و ترمهای مشروطی به 2 دسته دانشجویان موفق و ناموفق تقسیم شده و سپس دادهها تجزیه تحلیل و فراوانی افت تحصیلی و برخی از عوامل موثر بر آن مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج: فراوانی افت تحصیلی 19 درصد بوده و اختلاف معنیداری بین جنس، وضعیت تاهل، معدل دیپلم پایین، میزان تحصیلات پدر، بومی بودن، فاصله بین اخذ دیپلم و ورود به دانشگاه و رضایت از رشته تحصیلی در بین دو گروه دانشجویان موفق و ناموفق وجود دارد(05/0>p). در حالی که ارتباط معنیداری بین متغیرهای سن، رشته تحصیلی، وضعیت اقتصادی خانوار، شغل مادر در بین دو گروه دیده نشد. همچنین بیشترین راهکارهای موثربر کاهش مشکلات تحصیلی از دیدگاه دانشجویان شامل پذیرش دانشجویان براساس معدل دیپلم و استفاده از مشاوران تحصیلی ورزیده در دانشگاه میباشد. نتیجه گیری: دست اندرکاران آموزش باید به شناسایی متغیرهای موثر بر عملکرد و افت تحصیلی دانشجویان بپردازند تا براساس شناخت دقیق آنها بتوان دانشجویان در معرض خطر را شناسایی و با مشاورههای مناسب امکانات بهتری را برای آنها فراهم نمود.
Abstract Background: Educational decline is one of the most important problems in educational institutes. There for, present study was aimed to survey frequency of educational decline and some effective factors of student’s opinion in Arak University of Medical sciences, 2009. Materials and Methods: In a analytical cross sectional study, 600 students passing at least one term of their course in Arak university of medical science in 2009, were determined by questionnaire and interview. After data gathering, students divided two groups, successful and non successful base n educational average and failed terms and then data were analyzed and determined frequency and some effective factors on it. Results: Decline education frequency is 19% and there were significant difference between sex, marital status, average score diploma, educational level of father, hesitancy, gap between diploma and university admission and course satisfaction between two groups of successful and unsuccessful students (P<0/05). However, no significant correlation observed in age, course, family economic status and mother’s job (p>0/05). Also, most of effective problem solutions in student’s viewpoint are included admission in university base on diploma average score and use of expert consular. Conclusion: Educational managers should be considering effective variables on performance and educational decline in students, in order to identifying high risk students and providing better facilities for them by appropriate consulting.
افت تحصیلی، دانشجویان، اراک
Educational, Decline, Students, Iran
24
33
http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-135-3&slc_lang=fa&sid=1
Saed
Changizy Ashtyani
سعید
چنگیزی آشتیانی
460031947532846008267
460031947532846008267
No
Mohsen
Shamsi
محسن
شمسی
mohsen_shamsi1360@yahoo.com
460031947532846008268
460031947532846008268
Yes
Abolfazl
Mohammadbeygi
ابوالفضل
محمد بیگی
460031947532846008269
460031947532846008269
No