Journal of Arak University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك
J Arak Uni Med Sci
Medical Sciences
http://jams.arakmu.ac.ir
46
journal46
1735-5338
2008-644X
fa
jalali
1396
9
1
gregorian
2017
12
1
20
9
online
1
fulltext
fa
مقایسه کارایی دو روش مداخله تمرینی نوروفیدبک و حرکتی بر عملکرد دست نوشته کودکان 9 تا 11 ساله دارای اختلال نوشتن
Comparison of the Effectiveness of Two Intervention Methods of Neurofeedback Training (NFT) and the Movement Program on the Handwriting Performance of 9-11 Years Old Children with Dysgraphia
عمومى
General
پژوهشي اصیل
Original Atricle
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">چکیده</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و هدف:</span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> اختلالات یادگیری به خصوص اختلال در نوشتن از عوامل ناتوانی تحصیلی دانش آموزان</span></span><br>
<span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">می</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">­</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">باشد. هدف از تحقیق حاضر، مقایسه کارایی دو روش مداخله تمرینی نوروفیدبک و حرکتی بر عملکرد دست نوشته کودکان 9 تا 11 ساله دارای اختلال نوشتن بود.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">مواد و روش ­ها:</span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> این یک تحقیق نیمه تجربی مقایسه ای با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود. تعداد 30 نفر از دانش آموزان راست دست پسر 9 تا 11 ساله از مدارس ابتدایی و راهنمایی شهر کرج (ناحیه 4) براساس آزمون اختلال نوشتن فلاح چای انتخاب شدند. شرکت کنندگان به صورت تصادفی در سه گروه 10 نفره تمرینی قرارگرفتند.گروه تمرینات منتخب حرکتی به مدت 4 هفته، هفته ای 3 جلسه (در مجموع 12 جلسه) به انجام فعالیت هایی پرداختند که بر هماهنگی بینایی-حرکتی،کنترل حرکات ظریف، یکپارچگی بینایی-حرکتی و هماهنگی چشم و دست تاکید داشت. گروه تمرینات نوروفیدبک، به مدت 4 هفته، هفته ای 3 جلسه و هر جلسه 20 دقیقه به انجام یک پروتکل تمرینی (کاهش موج بتا و افزایش موج آلفا در نقطه 3 </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">C</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> ) پرداختند. گروه کنترل هیچگونه مداخله تمرینی نداشتند.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">یافته ­ها:</span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> تحلیل داده­ها نشان داد که بین دوگروه مداخله تمرینی و گروه کنترل تفاوت­های معنی داری وجود دارد. دوگروه تجربی در مقایسه با گروه کنترل از پیشرفت معنی داری برخوردار بودند. هم­چنین، نتایج نشان داد که برنامه تمرینات حرکتی منتخب نسبت به تمرینات نوروفیدبک موثرتر می باشد.</span></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجه­ گیری:</span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> به طور کلی، برنامه تمرینات حرکتی منتخب موثرتر از تمرینات نوروفیدبک و گروه کنترل بود. بنابراین، پیشنهاد می شود که از مداخله تمرینات حرکتی منتخب برای بهبود عملکرد دست نوشته دانش آموزان با کیفیت دست نوشته ضعیف استفاده شود. </span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family: times new roman;"><strong>Abstract</strong><br>
<strong><em>Background:</em></strong> Learning disorders, especially dysgraphia, are among the students' educational disabilities. The purpose of this study was to compare the effectiveness of two intervention methods of neurofeedback training and the movement program on the handwriting performance of 9-11 years old children with dysgraphia.<br>
<strong><em>Materials and Methods:</em></strong> This was a quasi-experimental comparative study with a<br>
pretest-posttest design. Thirty right-handed boy students aged 9 to 11 years old were selected from elementary and middle schools (district 4) in Karaj, based on the dysgraphia Fallahchai test. Participants were randomly divided into three groups each included 10 subjects. The movement program group did activities with emphasis on visual-motor coordination, fine motor control, visual-motor integrity, and eye-hand coordination 3 sessions per week, for 4 weeks (total of twelve sessions). The neurofeedback group did a training protocol (decreasing beta wave and increasing alpha wave at C3 zone) in 4 weeks, 3 sessions per week each session for 20 minutes<span dir="RTL">.</span> The control group did not any training intervention.<br>
<strong><em>Results:</em></strong> The data analysis showed that there were significant differences between two groups of intervention and the control group. The two experimental groups had a significant improvement compared to the control group<span dir="RTL">.</span> Also, the results showed that the selected movement program is more effective than neurofeedback training intervention.<br>
<strong><em>Conclusion:</em></strong> Overall, the selected movement program was more effective than the neurofeedback training and control group. Therefore, it is suggested that the movement program intervention should be used to improve the handwriting performance of students with poor handwritten quality<span dir="RTL">.</span></span></span><br>
</div>
اختلال نوشتن, برنامه حرکتی منتخب, تمرینات نوروفیدبک, دست نوشته, مهارتهای حرکتی ظریف
Dysgraphia, Fine motor skills, Handwriting, Neurofeedback training, Selective movement program
1
11
http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4933-1&slc_lang=fa&sid=1
Saeid
Arsham
سعید
ارشم
saeedarsham1@gmail.com
4600319475328460057917
4600319475328460057917
No
Department of Motor Behavior, Kharazmi University, Tehran, Iran.
گروه رفتارحرکتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
Farhad
Ghadiri
فرهاد
قدیری
ghadiri671@gmail.com
4600319475328460057918
4600319475328460057918
No
Department of Motor Behavior, Kharazmi University, Tehran, Iran.
گروه رفتارحرکتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
Mehdi
Babak
مهدی
بابک
Babakb.z1372@gmail.com
4600319475328460057919
4600319475328460057919
Yes
Faculty of Physical Education, Kharazmi University, Tehran, Iran.
دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران