Journal of Arak University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك
J Arak Uni Med Sci
Medical Sciences
http://jams.arakmu.ac.ir
46
journal46
1735-5338
2008-644X
fa
jalali
1396
6
1
gregorian
2017
9
1
20
6
online
1
fulltext
fa
بررسی مؤلفه های منابع شناخت خود وهمنشینی با همسالان بزهکار در گرایش به اعتیاد در دانش آموزان دختر دبیرستانی
The Components of Self-Knowledge and Affiliation with Delinquent Peers at Tendency to Addiction among High School Student Girls
روانپزشکی
psychology
پژوهشي اصیل
Original Atricle
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">چکیده</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و هدف:</span></span></strong> <span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مولفه های منابع شناخت خود و همنشینی با همسالان بزهکار در گرایش به اعتیاد در دانش آموزان دختر دبیرستانی انجام شد.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">مواد و روش ها:</span></span></strong> <span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">روش</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">این</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">پژوهش</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">از</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">نوع همبستگی</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">است. 132</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">دانش آموز دبیرستانی دختر، در سال تحصیلی 95-1394 به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به پرسش نامه ی منابع شناخت خود، همنشینی با همسالان بزهکار و گرایش به اعتیاد پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش هم بستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شده است.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">یافته ها:</span></span></strong> <span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">نتایج تحقیق نشان می دهد که از بین مولفه های منابع شناخت خود، بین خودمشاهده گری با گرایش به اعتیاد رابطه منفی و معنادار وجود دارد(01/0</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">p<</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">) و بین پسخوراند اجتماعی و مقایسه اجتماعی با گرایش به اعتیاد رابطه مثبت و معناداری وجود دارد(01/0</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">p<</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">) هم چنین بین همنشینی با همسالان بزهکار و گرایش به اعتیاد رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد(01/0</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">p<</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">).</span></span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;"> نتیجه گیری:</span></span></strong> <span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:12.0pt;">باتوجه به نتایج به دست آمده، با تعدیل منابع شناخت خود و هم چنین برگزاری کلاس های روان شناختی برای نوجوان برای انتخاب دوست و همسال مناسب، می توان گرایش نوجوانان را به سمت مواد کاهش داد.</span></span></span><br>
</div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family: times new roman;"> <br>
<strong>Abstract</strong><br>
<strong><em>Background:</em></strong> The aim of current study was to investigate the existence of any possible relationship between the components of self-knowledge and affiliation with delinquent peers at tendency to addiction among high school student girls.<br>
<strong><em>Materials and Methods</em></strong>: The research method is correlation. 132 high school student grils were selected through a random cluster sampling method in 2014-2015 academic years, and responded to the self-knowledge, affiliation with delinquent peers, and tendency to addiction scale questionnaires. For data analysis, the Pearson coefficient and stepwise regression are used. <br>
<strong><em>Results: </em></strong>The findings of the study showed that, among the components of self knowledge, there is a meaningful and negative relationship between self-observation with tendency to addiction (p<0.01) and a positive relationship between social-comparison and social-feedbacks with tendency to addiction (p<0.01).<br>
<strong><em>Conclusion:</em></strong> According to the obtained results, with adjustment of self-knowledge and also psychological holding classes for teenager to select appropriate friends and peers, tendency to addiction can be reduced.</span></span><br>
</div>
همنشینی با همسالان بزهکار, دانش آموز دختر دبیرستانی, منابع شناخت خود, گرایش به اعتیاد
Affiliation with delinquent peers, High school student girls, Self-knowledge, Tendency to addiction
94
104
http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5018-1&slc_lang=fa&sid=1
Elyas
Nikooy koupas
الیاس
نیکوی کوپس
elyas.nikoy72@gmail.com
4600319475328460062690
4600319475328460062690
No
Tehran University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی تهران، تهران، ایران
Zeinab
Karimi
زینب
کریمی
zeinabkarimi12@yahoo.com
4600319475328460062691
4600319475328460062691
No
Tehran University of Shahid Rajaee Teacher Training, Tehran, Iran
دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی تهران، تهران، ایران
Zahra
Asoodeh Nalkiashari
زهرا
آسوده نالکیاشری
asode92@gmail.com
4600319475328460062692
4600319475328460062692
No
Tehran University of Shahid Rajaee Teacher Training, Tehran, Iran
دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی تهران، تهران، ایران
Jalal
Younesi
جلال
یونسی
jyounesi@uswr.ac.ir
4600319475328460062693
4600319475328460062693
Yes
Department of Rehabilitation Counseling, Tehran University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
گروه مشاوره توان بخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی تهران، تهران، ایران