Journal of Arak University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك
J Arak Uni Med Sci
Medical Sciences
http://jams.arakmu.ac.ir
46
journal46
1735-5338
2008-644X
fa
jalali
1398
3
1
gregorian
2019
6
1
22
2
online
1
fulltext
fa
بررسی اثربخشی ممانتین در همراهی با ریتالین بر شدت علایم بیش فعالی و نقص توجه در کودکان
Evaluation of the Efficacy of Memantine in Combination with Ritalin on the Severity of Hyperactivity and Attention Deficit Symptoms in Children
روانپزشکی
psychology
پژوهشي اصیل
Original Atricle
<strong><span style="color:#12336E;"><span style="font-family:b nazanin;">زمینه و هدف</span></span></strong><span style="color:#12336E;"><span style="font-family:b nazanin;">:</span></span><span style="font-family:b nazanin;"> اختلال بیش</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"></span></span><span style="font-family:b nazanin;">فعالی و نقص توجه یک اختلال روان</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"></span></span><span style="font-family:b nazanin;">پزشکی شایع در کودکان است و توجه به داروهایی که در این اختلال مورد استفاده قرار می</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"></span></span><span style="font-family:b nazanin;">گیرند حائز اهمیت است. این مطالعه اثربخشی ریتالین به تنهایی با ممانتین اضافه شده به ریتالین بر شدت علائم اختلال بیش</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"></span></span><span style="font-family:b nazanin;">فعالی و نقص توجه در کودکان را بررسی می</span><span dir="LTR"></span><span style="font-family:b nazanin;">کند</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;">.</span></span><br>
<strong><span style="color:#12336E;"><span style="font-family:b nazanin;">مواد و روشها:</span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"> این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی می</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"></span></span><span style="font-family:b nazanin;">باشد. تعداد ۷۶ بیمار دارای ملاک</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"></span></span><span style="font-family:b nazanin;">های تشخیصی اختلال بیش</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"></span></span><span style="font-family:b nazanin;">فعالی و نقص توجه از کودکان ۷ تا 12 سال از طریق مصاحبه تشخیصی بر اساس</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"> DSM-V </span></span><span style="font-family:b nazanin;">در دو گروه کنترل و آزمایش انتخاب شدند. ابتدا هر دو گروه پرسش</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"></span></span><span style="font-family:b nazanin;">نامه ارزیابی شدت علایم کانرز والدین را تکمیل کرده، سپس برای بیماران گروه کنترل ریتالین و برای گروه آزمایش همراه با ریتالین داروی ممانتین برای یک ماه تجویز شد. سپس دو گروه مجدداً پرسش</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"></span></span><span style="font-family:b nazanin;">نامه را تکمیل کرده و از نظر اثربخشی داروها مقایسه شدند</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;">.</span></span><br>
<strong><span style="color:#12336E;"><span style="font-family:b nazanin;">ملاحظات اخلاقی:</span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"> این تحقیق در کمیته اخلاق پژوهش دانشگاه علوم پزشکی اراک با کد 139510 تصویب گردید و در مرکز ثبت کارآزمایی بالینی با کد </span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;">IRCT2016080829268N1</span></span><span style="font-family:b nazanin;"> به ثبت رسید.</span><br>
<strong><span style="color:#12336E;"><span style="font-family:b nazanin;">یافته</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="color:#12336E;"><span style="font-family:times new roman,serif;"></span></span></span></strong><strong><span style="color:#12336E;"><span style="font-family:b nazanin;">ها:</span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"> در مقایسه دو گروه بعد از مصرف داروها با توجه به مقدار</span> <span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;">p </span></span><span style="font-family:b nazanin;">این آزمون که برابر با 324/0 و بیشتر از 05/0 است تفاوت معنی</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"></span></span><span style="font-family:b nazanin;">داری مشاهده نشد، ولی مقیاس شدت علایم در هر گروه، قبل و بعد از مصرف داروها تفاوت معنی</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"></span></span><span style="font-family:b nazanin;">داری داشت</span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;">.</span></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="color:#12336E;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">نتیجه گیری:</span></span></span></span></strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;"> علی</span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">رغم آنکه شدت علایم بیشفعالی کاهش یافت،</span></span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">تفاوت معنیداری بین دو گروه مشاهده نشد و ممانتین اضافه شده به ریتالین در مقایسه با ریتالین اثر ویژه</span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">ای بر روی کاهش شدت علایم نداشت. می</span></span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">توان نتیجه گرفت که احتمالاً ریتالین اثر بارزی در کاهش علایم داشته است. </span></span></span>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:times new roman;"><strong>Background and Aim:</strong> Attention Deficit Hyperactivity Disorder is a common psychiatric disorder in children and paying attention to drugs that were used in this disorders are important. This study compares the efficacy of Ritalin with Memantin that is added to Ritalin on the severity of ADHD and attention deficit disorder in children.<br>
<strong>Materials and Methods:</strong> This study is a clinical trial. All of 76 patients with diagnostic criteria for ADHD had been selected from the group of children that they were 7-12 years old, through diagnostic interviews in control & experimental groups based on DSM-V. At first, both groups filled out the Connors parent questionnaire for assessing the severity of the symptoms. Then, Ritalin was prescribed for the patients in the control group and Memantin was added to Ritalin for the patients in the experimental group for one month. The two groups again completed the questionnaire and the effectiveness of drugs was compared.<br>
<strong>Ethical Considerations:</strong> This study with research ethics code 139510 has been approved by research ethics committee at Arak university of medical sceinces and also has been registered with code IRCT2016080829268N1 at Iranian Registry of Clinical Trials (IRCT).<br>
<strong>Findings:</strong> According to the P-value of this test, there was no significant difference between the two groups after taking the drugs, which is equal to 0.324 and more than 0.05. But in that groups, there was a significant difference in severity of the symptoms between groups before and after taking the drugs.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Although the symptoms severity of hyperactivity decreased, there was no significant difference between these two groups. The Memantin added to Ritalin did not have a special effect on reducing the severity of symptoms compared to Ritalin. We can conclude the Ritalin might have had a significant effect on the symptoms reduction.</span></div>
بیشفعالی و نقص توجه, کودکان, ممانتین
Children, Hyperactivity and attention deficit, Memantine
1
10
http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5457-1&slc_lang=fa&sid=1
Fahimeh
Omidi
فهیمه
امیدی
dromidi.ac@gmail.com
4600319475328460066892
4600319475328460066892
Yes
Department of Psychiatry, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran.
گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
Mostafa
Nokani
مصطفی
نوکنی
Hajinokani@yahoo.com
4600319475328460066893
4600319475328460066893
No
Department of Psychiatry, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran.
گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
Anita
Alaghmand
آنیتا
علاقمند
Daalaghmand@yahoo.com
4600319475328460066894
4600319475328460066894
No
Department of Psychiatry, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran.
گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.