Journal of Arak University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك
J Arak Uni Med Sci
Medical Sciences
http://jams.arakmu.ac.ir
46
journal46
1735-5338
2008-644X
fa
jalali
1398
6
1
gregorian
2019
9
1
22
4
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش مهارت نظمجویی هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی بر تنظیم شناختی هیجان و کیفیت زندگی بیماران قلبی و عروقی
The Effectiveness of Emotion Regulation Skill Training Based on Dialectical Behavioral Therapy on Cognitive Emotion Regulation and Quality of Life of Patients With Cardiovascular Diseases
روانپزشکی
psychology
پژوهشي اصیل
Original Atricle
<div style="text-align: justify;"><strong>زمینه و هدف</strong> عوامل روانشناختی نقش زیادی بهعنوان سببساز و تشدیدکننده بیماریهای قلبی و عروقی دارند. هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت نظمجویی هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی بر تنظیم شناختی هیجان و کیفیت زندگی در بیماران قلبی و عروقی بود.<br>
<strong>مواد و روش ها</strong> پژوهش حاضر از نوع طرحهای نیمهتجربی با پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل همه بیماران قلبی و عروقی شهر کرمانشاه در سال 1397 بودند که از بین آنها 30 نفر به عنوان شرکتکننده به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند (هر گروه 15 نفر). مداخله آموزش نظمجویی هیجان مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیکی برای گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقهای اجرا شد، در حالی که گروه کنترل در این مدت هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. برای جمعآوری اطلاعات از فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان و پرسشنامه کیفیت زندگی مک نیو استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره و نسخه 20 نرمافزار SPSS استفاده شد.<br>
<strong>ملاحظات اخلاقی</strong> این مطالعه با کد اخلاق IR.KUMS.REC.1397.39 در کمیته اخلاق پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به تصویب رسیده است.<br>
<strong>یافته ها</strong> نتایج نشان داد که نمرات راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان و کیفیت زندگی بیماران قلبی و عروقی پس از آموزش مهارت نظمجویی هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی در گروه آزمایش، نسبت به گروه گواه به طور معناداری افزایش و همچنین نمرات راهبردهای منفی کاهش یافته است (0/01>P). <br>
<strong>نتیجه گیری</strong> با توجه به تأثیر آموزش نظمجویی هیجان مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیکی بر تنظیم شناختی هیجان و کیفیت زندگی بیماران قلبی و عروقی، به درمانگران پیشنهاد میشود از درمانهای روانشناختی در جایگاه مکمل درمانهای دارویی برای این بیماران استفاده کنند.</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Background and Aim</strong> Psychological factors play a significant role in the exacerbation of cardiovascular diseases. This study aimed to investigate the effectiveness of teaching emotion regulation skill (based on dialectical behavioral therapy) on cognitive emotion regulation and Quality of Life (QoL) of patients with cardiovascular diseases.<br>
<strong>Methods and Materials</strong> The present study has a quasi-experimental design with pretest-posttest and the control group. The statistical population of the study included all patients with cardiovascular diseases in Kermanshah City, Iran in 2018. Among them, 30 participants were selected by simple random sampling method. Then, they were randomly assigned to the two groups of experimental and control (each group 15 patients). We performed the intervention of excited ordering education based on dialectical behavioral therapy for the experimental group in eight 90-minute sessions, while the control group did not receive any intervention during this period. To collect study information, we used a short form of the emotional cognitive regulation questionnaire and MacNew Quality of Life Questionnaire. To analyze the data, we used the multivariate analysis of covariance in SPSS V. 20.<br>
<strong>Ethical Considerations</strong> The Research Ethics Committee of Kermanshah University of Medical Sciences approved this study (Code: IR.KUMS.REC.1397.39).<br>
<strong>Results </strong>The results showed that the scores of Positive Cognitive-Emotional Strategies and quality of life of cardiovascular patients after training of emotional regulation skills based on dialectical behavioral therapy in experimental group significantly increased in comparison with control group, and also Negative Strategies Scores were decreased (P<0.01). <br>
<strong>Conclusion </strong>Based on our positive study results, we recommend the therapists to use psychological treatments as complementary therapies for these patients.</div>
نظمجویی هیجان, رفتار درمانی دیالکتیکی, تنظیم شناختی هیجان, کیفیت زندگی, بیماران قلبی و عروقی
Emotion regulation, Dialectical behavioral therapy, Cognitive emotional regulation, Quality of Life (QoL), Cardiovascular diseases
98
111
http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5885-1&slc_lang=fa&sid=1
Seyed Vali
Kazemi Rezaei
سید ولی
کاظمی رضایی
vali.kazemi1988@gmail.com
4600319475328460069044
4600319475328460069044
No
Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
Keivan
Kakabraee
کیوان
کاکابرایی
kakabraee@gmail.com
4600319475328460069045
4600319475328460069045
Yes
Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
Saeedeh Sadat
Hosseini
سعیده السادات
حسینی
saeedeh2h@yahoo.com
4600319475328460069046
4600319475328460069046
No
Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.