Journal of Arak University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك
J Arak Uni Med Sci
Medical Sciences
http://jams.arakmu.ac.ir
46
journal46
1735-5338
2008-644X
fa
jalali
1400
10
1
gregorian
2022
1
1
24
6
online
1
fulltext
fa
ارزیابی دینامیک هماهنگی حرکتی و تغییرپذیری در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی
Dynamic Evaluation of Motor Coordination and Variability in Children with and without Developmental Coordination Disorder
عمومى
General
پژوهشي اصیل
Original Atricle
<strong>زمینه و هدف</strong>: ارزیابی تغییرپذیری از جمله راهکارهایی است که میتواند به بررسی فرآیندهای منجر به مشکلات هماهنگی حرکتی کمک نماید. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی هماهنگی حرکتی و تغییرپذیری آن در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی (DCD) بود. همچنین تقارن تغییرپذیری هماهنگی در این کودکان و نیز رابطه بین مهارتهای حرکتی با میزان تغییرپذیری مورد بررسی قرار گرفت.<br>
<strong>مواد و روشها</strong>: پس از ارزیابی مهارتهای حرکتی کودکان 10-7 سال با استفاده از مجموعه آزمون ارزیابی حرکت کودکان، 15 کودک DCD و 20 کودک غیر DCD یک تکلیف هماهنگی دست و پای مخالف را اجرا کردند. حرکات با استفاده از سیستم آنالیز حرکت ثبت و ارزیابی هماهنگی حرکتی و تغییرپذیری به ترتیب با محاسبه فاز نسبی پیوسته و انحراف معیار آن صورت گرفت.<br>
<strong>ملاحظات اخلاقی</strong>: مطالعه حاضر با کد IR.UT.SPORT.REC.1396030در کمیته اخلاق پژوهش دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران تصویب شده است.<br>
<strong>یافتهها</strong>: کودکان DCD به طور معنادار تغییرپذیری بیشتری نشان دادند. اگرچه این تفاوت در اجرای تکلیف هماهنگی مشاهده نشد. به علاوه، در تغییرپذیری هماهنگی حرکتی کودکان DCD عدم تقارن مشاهده شد. در نهایت، تغییرپذیری بیشتر با نمره کمتر در مهارتهای حرکتی شرکتکنندگان همراه بود.<br>
<strong>نتیجهگیری</strong>: پژوهش حاضر لزوم به کارگیری اندازهگیریهای مرتبط با فرآیندهای زیربنایی هماهنگی حرکت از جمله تغییرپذیری را نشان میدهد که شناخت جامعتری از الگوهای حرکتی کودکان DCD و استراتژیهای مورد استفاده آنها در تولید و اجرای حرکت به دست میدهد. <div style="direction: ltr;"></div>
<strong>Background and Aim</strong>: Evaluating variability can help to investigate the process underlying motor coordination problems. The current study aimed to measure motor coordination and its variability in children with Developmental Coordination Disorder (DCD). Moreover, the symmetry of motor coordination variability in these children and the relation between motor skills and variability were explored.<br>
<strong>Materials and Methods</strong>: After evaluating motor skills in children, aged 7-10 years using Movement Assessment Battery for Children-2 (MABC-2), 15 children with DCD and 20 non-DCD children performed a bilateral coordination task. Using motion capture system, motor coordination and variability were recorded and calculated by computing continuous relative phase and its standard deviation, respectively.<br>
<strong>Ethical Considerations</strong>: The study with an ethical code of IR.UT.SPORT.REC.1396030 was approved by Ethics Committee of Faculty of Physical Education and Sport Sciences of University of Tehran.<br>
<strong>Findings</strong>: Children with DCD showed significantly higher variability, while there was no significant difference between the groups in performing the coordination task. Moreover, the variability of motor coordination was found asymmetrical in children with DCD. Finally, more variability was shown to be accompanied with lower score in motor skills of the participants.<br>
<strong>Conclusion</strong>: The current study shows the necessity of employing assessments related to underlying process of movement coordination such as variability, which can help to provide more comprehensive understanding of motor patterns of children with DCD and the strategies that they adopt to execute and produce movement.<br>
هماهنگی, تغییرپذیری, کودکان, اختلال هماهنگی رشدی
Coordination, Variability, Children, Developmental Coordination Disorder
804
819
http://jams.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6188-2&slc_lang=fa&sid=1
Banafsheh
Ghaheri
بنفشه
قاهری
bghaheri@ut.ac.ir
4600319475328460082422
4600319475328460082422
No
Department of Motor Control and Learning, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
گروه یادگیری و کنترل حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
Shahzad
Tahmasebi Boroujeni
شهزاد
طهماسبی بروجنی
shahzadtahmaseb@ut.ac.ir
4600319475328460082423
4600319475328460082423
Yes
Department of Motor Behavior and Sport Psychology, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
گروه رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
Mehdi
Shahbazi
مهدی
شهبازی
shahbazimehdi@ut.ac.ir
4600319475328460082424
4600319475328460082424
No
Department of Motor Behavior and Sport Psychology, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
گروه رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
Ahmad Reza
Arshi
احمدرضا
عرشی
arshi@aut.ac.ir
4600319475328460082425
4600319475328460082425
No
Biomechanics and Sports Engineering Groups, Biomedical Engineering Department, Amirkabir University of Technology, Tehran, Iran.
گروه آموزشی بیومکانیک، دانشکده مهندسی پزشکی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران.