Shojapuor M,  Mosayebi G,  Ghasami K,  Ghazavi A,  Sadeghi A. Vitamin D receptor gene polymorphism in patients with multiple sclerosis in Mar kazi Province.  J Arak Uni Med Sci 2012; 15 (4) :34-39
URL: 
http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-1287-fa.html     
                     
                    
                    شجاع پور مانا،  مسیبی قاسم،  قسامی کیوان،  قضاوی علی،  صادقی عبدالرحیم. بررسی پلی مورفیسم جایگاه BsmI در ژن رسپتور ویتامین D در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس در استان مرکزی.  مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1391; 15 (4) :34-39
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-1287-fa.html
     
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشگاه علوم پزشکی اراک 
 2- دانشگاه علوم پزشکی اراک ، sadegha@arakmu.ac.ir
                    
                    
                    چکیده:       (14132 مشاهده)
                    
                    
                    زمینه و هدف: مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری خود ایمن است که باعث اختلال در سیستم عصبی مرکزی میگردد. یک عامل محیطی بالقوه که این بیماری را متاثر میکند، ویتامین D است. اکثر فعالیتهای بیولوژیکی فرم فعال ویتامین D از طریق گیرنده آن اعمال میشود. هدف از مطالعه حاضر بررسی ارتباط بین پلی مورفیسم BsmI در گیرنده ویتامین D و بروز بیماری مولتیپل اسکلروزیس میباشد. مواد و روشها: در این مطالعه مورد شاهدی، پلی مورفیسم جایگاهBsmI ، در ژن گیرنده ویتامین D در 80 بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس و 50 فرد سالم هم سن و هم نژاد به روش PCR-RFLP مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد که تفاوت معنیداری در فراوانی ژنوتیپهای پلی مورفیسمBsmI در ژن گیرنده ویتامین D بین بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس و گروه شاهد(023/0=p) وجود دارد. نتیجهگیری: مطالعه حاضر نشان داد که پلی مورفیسم BsmI در ژن گیرنده ویتامین D با بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس در این جامعه مورد مطالعه در ارتباط است.
                    
                    
                    
                    
                    
                     
                    موضوع مقاله: 
                    
علوم پایه  دریافت: 1390/6/1