 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     moshiri E,  noorbakhsh M,  Ghafari,  shafeie M R. The comparison of satisfaction of patients referring to the emergency departments of hospitals in Arak during 2006-7 and 2009.  J Arak Uni Med Sci 2011; 14 (5) :85-91
URL: 
http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-186-fa.html   
                    
                    مشیری اسماعیل،  نوربخش مرضیه،  غفاری مهدیه السادات،  شفیعی محمدرضا. مقایسه میزان رضایتمندی مراجعین به اورژانس های بیمارستان های اراک در سال های87-86 با سال 89.  مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1390; 14 (5) :85-91
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-186-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1-  ، drmnoorbakhsh@yahoo.com
                    
                    
                    چکیده:       (12665 مشاهده)
                    
                    
                    زمینه و هدف: از دیدگاه مدیریتی، رضایتمندی بیمار از مراقبتهای تشخیصی، درمانی و بازتوانی به دلایل متعددی مهم می باشد. این مطالعه با هدف بررسی میزان رضایتمندی مراجعین به اورژانس های بیمارستانهای اراک طراحی شده است.
مواد و روش ها: این مطالعه یک مطالعه مقطعی (توصیفی- تحلیلی) است. ابزار مطالعه، پرسشنامه  است. نمونه گیری به روش تصادفی به تفکیک بیمارستانها صورت گرفت. جهت آنالیز اطلاعات از نرم افزار آماری SPSS و آزمونهای مرتبط استفاده گردید.
یافته ها: در نگرش کلی در مرحله اول 9/72 درصد از بیماران رضایت داشتند که این رضایت در مرحله دوم به 3/73 درصد رسید. رضایت از محیط فیزیکی از 2/86 در مرحله اول به 4/87 درصد در مرحله دوم، وضعیت بهداشت اورژانس از 9/85  به 1/84 درصد، سرعت و دقت کادر درمانی در اورژانس از 6/69 به 7/69 درصد، نحوه برخورد نگهبان و کادر درمانی از 2/60 به 7/61 درصد، نحوه اطلاع رسانی در اورژانس از 1/23  به 6/25 درصد، امکانات رفاهی از 1/60 به 9/70 درصد، وضعیت دسترسی به دارو از 4/66 به 9/67 درصد، وضعیت ترخیص و هزینههای اورژانس از 6/51 به 9/50 درصد و رعایت مسائل شرعی در اورژانس از 6/86 به 1/88 درصد رسیده است.
 نتیجه گیری: رضایت بیماران از نحوه خدمت رسانی در اورژانس در مجموع در سطح نسبتأ مطلوبی قرار داشته و اکثر نارضایتی ها به موارد زیر مربوط می شود: هزینه های پرداخت شده، وضعیت دارو، مشکلات فرآیندی، نحوه برخورد با بیمار و همراه، امکانات رفاهی، زمانهای انتظار و عدم اطلاع رسانی.
                    
                    
                    
                    
                    
                     
                    موضوع مقاله: 
                    
عمومى  دریافت: 1387/12/10 | پذیرش: 1390/3/3