Palizvan M R, Rajabian H, Mirzazadeh E, Jand Y, Ghaznavi Rad E A. Effect of progesterone administration in newborns rats on Morris Water Maze learning susceptibility after adolescence. J Arak Uni Med Sci 2008; 11 (4) :23-31
URL:
http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-283-fa.html
پالیزوان محمدرضا، رجبیان هاجر، میرزازاده الهه، ژند یحیی، غزنوی راد احسان اله. اثر تزریق پروژسترون به موش های صحرایی تازه متولد شده بر یادگیری فضایی آنها پس از بلوغ. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1387; 11 (4) :23-31
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-283-fa.html
1- ، palizvan@yahoo.com
چکیده: (17645 مشاهده)
مقدمه: اگر چه نقش هورمونهای استروئیدی در فعال شدن و حفظ اعمال تولید مثلی به خوبی ثابت شده است، شواهد روز افزون حکایت از تاثیر این هورمونها بر روی حافظه و یادگیری دارند. این اثرات پیچیده بوده و بستگی به نوع یادگیری، جنس، سن و نیز محلی که در معرض هورمونهای استروئیدی قرار میگیرد دارند. این مطالعه جهت تعیین نقش تجویز پروژسترون به موشهای تازه متولد شده بر روی توانایی یادگیری آنها در ماز آبی موریس پس از بلوغ طراحی شده است. روش کار: این تحقیق تجربی بر روی 36 موش صحرایی نر و ماده تازه متولد شده نژاد ویستار انجام گرفت. موشها به شکل تصادفی به شش گروه تقسیم شدند که عبارت بودند از: موشهای ماده با تزریق پروژسترون، موشهای نر با تزریق پروژسترون، موشهای ماده با تزریق روغن کنجد، موشهای نر با تزریق روغن کنجد و موشهای نر و ماده کنترل. سپس گروههای پروژسترونی، هورمون را با غلظت 100 میلی گرم به ازاء هر کیلوگرم وزن حیوان و گروههای روغن کنجدی هم حجم پروژسترون، روغن کنجد را در روزهای 1 و یا 2 بعد از تولد دریافت کردند. 60 روز پس از تزریق حافظه فضایی آنها در ماز آبی موریس مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج: تجویز روغن کنجد به موشهای ماده تازه متولد شده (ولی نه موشهای نر) سبب افزایش میزان حافظه فضایی در آنها نسبت به گروه کنترل و پروژسترون گردید(05/0p<). اضافه کردن پروژسترون به روغن کنجد سبب شد یادگیری آنها تا سطح گروه کنترل کاهش یابد. نتیجهگیری: نتایج تحقیق این فرضیه را که پروژسترون سبب اختلال در حافظه فضایی مرجع در موشهای ماده میگردد تایید مینماید.
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1388/1/27