Shakouri S, Sharifirad G, Golshiri P, Hassanzadeh A, Shakouri M. Effect of health education program base on PRECEDE Model in controlling iron-deficiency anemia among high school girl students in Talesh. J Arak Uni Med Sci 2009; 12 (3) :47-56
URL:
http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-308-fa.html
شکوری ثریا، شریفی راد غلام رضا، گلشیری پرستو، حسن زاده اکبر، شکوری محمد شافع. تاثیر برنامه آموزش بهداشت براساس الگوی پرسید بر کنترل کم خونی فقر آهن در دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان شهرستان تالش. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1388; 12 (3) :47-56
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-308-fa.html
1- ، shafe448@yahoo.com
چکیده: (19396 مشاهده)
چکیده مقدمه: بیش از 2 بیلیون نفر از مردم جهان از کمبود آهن رنج میبرند. دختران نوجوان از جمله گروههای آسیبپذیر در این زمینه هستند. آموزش بهداشت با روشهای گوناگون، وسیلهای مناسب جهت ایجاد انگیزه و اصلاح عملکردهای نادرست است. هدف از این پژوهش تعیین تاثیر برنامه آموزش بهداشت براساس الگوی پرسید برآگاهی، نگرش و ایجاد رفتار مطلوب در جهت کاهش کم خونی فقر آهن میباشد. روش کار: این پژوهش از نوع مطالعات نیمه تجربی و دو مرحلهای است که بر روی 72 دانش آموز که به طور تصادفی در دو گروه مورد و شاهد قرار گرفتند در سال تحصیلی 87-86 انجام شد. مداخله در سه جلسه 45 دقیقه ای برگزار شد و 3 ماه بعد از مداخله آموزشی پیگیری صورت گرفت. ابزار گرد آوری اطلاعات شامل پرسشنامه براساس اجزاء مدل پرسید و انجام آزمایشات خونی هموگلوبین، هماتوکریک و فریتین بود. به منظور دستیابی به نتایج از آزمونهای تی زوج، تی مستقل و من ویتنی و کای دو استفاده گردید. نتایج: پس از مداخله آموزشی در گروه مورد نسبت به گروه شاهد میانگین نمره آگاهی(001/0p<) و میانگین نمره نگرش(001/0p<) (عوامل مستعد کننده)، استفاده از منابع آموزشی، تشکیل کلاس آموزشی و شرکت در کلاس آموزشی (عوامل قادر کننده) و تشویق خانواده و معلمین (عوامل تقویت کننده) و رفتارهای پیشگیری کننده از کم خونی فقر آهن افزایش معنیدار یافتهاند. نتیجهگیری: نتایج فوق نشان دهنده تاثیر مثبت برنامه مداخله آموزشی براساس الگوی پرسید و اجزای اصلی آن (عوامل مستعد کننده، قادر کننده و تقویت کننده)در افزایش رفتارهای پیشگیری کننده از کم خونی فقر آهن در جامعه مورد مطالعه میباشد.
موضوع مقاله:
بهداشت دریافت: 1388/2/19