زمینه و هدف: بسیاری از مشکلات اصلی دانشآموزان مبتلا به اختلال نقص توجه به اختلال عملکرد اجرایی مربوط میشود که در این زمینه آموزش نوروفیدبک و بازیهای رایانهای موثر هستند. این مطالعه با هدف مقایسه اثربخشی آموزش نوروفیدبک و بازیهای رایانهای بر توانایی توجه پیوسته و برنامهریزی دانشآموزان مبتلا به اختلال نقص توجه انجام شد.
مواد و روشها: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش، همه دانشآموزان ابتدایی مبتلا به اختلال نقص توجه مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر مشهد در سال 1393 بودند. در مجموع 45 دانشآموز با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. گروههای آزمایش با روشهای نوروفیدبک و بازیهای رایانهای در 12 جلسه 60 دقیقهای آموزش دیدند. برای اندازهگیری توجه پیوسته از آزمون کامپیوتری CPT و برای اندازهگیری برنامهریزی از آزمون کامپیوتری برج لندن استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 19 و با روش کوواریانس چند متغیره (مانکووا) تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد هر دو روش آموزش نوروفیدبک و بازیهای رایانهای به طور معنیداری باعث افزایش توجه پیوسته و برنامهریزی در دانشآموزان مبتلا به اختلال نقص توجه میشوند. همچنین، تفاوت معنیداری میان این دو روش در توجه پیوسته و برنامهریزی وجود نداشت(05/0>p).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که روشهای آموزش نوروفیدبک و بازیهای رایانهای در بهبود توجه پیوسته و برنامهریزی دانشآموزان مبتلا به اختلال نقص توجه موثر هستند. بنابراین، مشاوران و درمانگران میتوانند از روشهای مذکور در درمان دانشآموزان مبتلا به اختلال نقص توجه استفاده کنند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |