Jadidi R A, Fazeli M, Anbari Z. The conformity of continuous educational programs’ content of radiology department with needs of Continuous medical education learners, Markazi province, 2008 . J Arak Uni Med Sci 2010; 12 (4) :15-23
URL:
http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-372-fa.html
جدیدی رحمت اله، فاضلی مسعود، عنبری زهره. میزان تطبیق محتوای برنامههای آموزش مدون گروه رادیولوژی با نیاز مشمولین آموزش مداوم استان مرکزی 1387. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1388; 12 (4) :15-23
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-372-fa.html
1- ، jadidi88@gmail.com
چکیده: (13511 مشاهده)
چکیده مقدمه: ضرورت بازنگری مستمر در برنامههای آموزش مداوم و روزآمد کردن اطلاعات پزشکان متناسب با نیازهای جامعه ضروری است. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان تطبیق محتوای برنامه آموزشی مدون گروه رادیولوژی با نیازهای آموزشی مشمولین آموزش مداوم انجام شد. روش کار: در این پژوهش مقطعی در سال 1387 دیدگاههای40 نفر از پزشکان مشمول قانون آموزش مداوم که برای شرکت در برنامه مدون ثبت نام کرده بودند از طریق پرسشنامهای بامقیاس لیکرت دربیش از30 عنوان آموزشی جمعآوری گردید. قبل از اجرا برنامه آموزشی اولویتهای آموزشی نیازسنجی و بعد ازاجرا میزان پوشش وتطابق نیازها با محتوای برنامه ارائه شده بررسی شد. نتایج: بیشترین نیاز آموزشی اندیکاسیون درخواست عکس قفسه سینه با میانگین 21/4 وکمترین نیاز ام.آر.آی مچ دست با میانگین 42/2 اعلام شد. پس از اجرای برنامه، بیشترین تطابق نیاز با محتوای آموزشی «اندیکاسیون درخواست ماموگرافی» (با میانگین17/4) و کمترین تطابق ام.آر.آی شانه و مچ دست با میانگین76/2 به دست آمد. هرچند همبستگی کلی بین نیاز و پوشش محتوای ارائه شده در هر دو قسمت اندیکاسیون درخواست و تفسیرگرافیها وجود داشت ولی براساس اولویت نیازها نبود. ارتباط معنیداری بین سن پزشکان بانیازهای آموزشی وجود داشت(001/0p<). ولی در مورد جنس و سابقه خدمت این ارتباط معنیدار نبود. نتیجه گیری: عدم پوشش کامل نیازها متناسب با اولویتهای آموزشی اعلام شده از سوی مشمولان، توجه و تاکید بیشتر دبیران علمی و سخنرانان را برتامین نیازها درقالب اهداف ویژه آموزشی طلب میکند تا اثر بخشی آموزشهای مداوم افزایش یابد.
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1388/4/12