زمینه و هدف: امروزه مصرف تنقلات کم ارزش به عنوان میان وعده در بین کودکان به خصوص در دانشآموزان مقطع ابتدایی رو به افزایش است. پژوهش حاضر به سنجش سازههای تئوری رفتار برنامهریزی شده در این زمینه پرداخته است.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی– تحلیلی در سال 1394 بروی 217 دانش آموز مقطع ابتدایی شهرستان اراک انجام گرفت که به صورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شده بودند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته شامل سازههای تئوری رفتار برنامهریزی شده بوده است که نگرش، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتار درک شده، قصد رفتاری و عملکرد را در برمیگرفت. روایی و پایایی پرسشنامه قبل از مطالعه بررسی شد. به منظور تعیین مهمترین سازههای پیشگویی کننده رفتار دانش آموزان از مدل چند متغیره رگرسیون خطی استفاده شد.
یافتهها: در این مطالعه، میانگین و انحراف معیار نمره نگرش (24/12±41/75)، هنجار ذهنی (20/11±25/78)، کنترل رفتار درک شده (06/17±69/63)، قصد رفتاری (44/15±26/76) و عملکرد (44/24±84/48) مشاهده شدند. بر طبق نتایج، سازه کنترل رفتار درک شده توانست 23 درصد تغییرات رفتار را پیشگویی نماید. بین نمره سازهها با عملکــرد همبستگی مستقیم و معنیداری مشاهده شد(05/0>p). با این وجود، در رابطه با ارتباط بین عملکرد تغذیهای دانش آموزان با سن ( 019/0=r)، وزن (07/0=r)، قد (12/0=r) و شاخص توده بدنی دانش آموزان (07/0=r) ارتباط معنیداری مشاهده نگردید(05/0<p).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، پیشنهاد میشود که در زمان طراحی مداخلات، پیشگیری از مصرف تنقلات کم ارزش، تاکید بر ایجاد نگرش مثبت و خودباوری در کنترل رژیم غذایی دانش آموزان در نظر گرفته شوند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |