دوره 18، شماره 11 - ( بهمن 1394 )                   جلد 18 شماره 11 صفحات 18-10 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barati F, Shamsi M, Khorsandi M, Ranjbaran M. Measuring the Constructs of Planned Behavior Theory Regarding the Behaviors Preventing of Junk Food Consumption in Elementary Students in Arak in 2015. J Arak Uni Med Sci 2016; 18 (11) :10-18
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-3942-fa.html
براتی فائزه، شمسی محسن، خورسندی محبوبه، رنجبران مهدی. سنجش سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده در خصوص رفتارهای پیش‌گیری کننده از مصرف تنقلات کم ارزش در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر اراک در سال 1394. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1394; 18 (11) :10-18

URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-3942-fa.html


1- گروه آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
2- گروه آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران ، dr.shamsi@arakmu.ac.ir
3- گروه اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
چکیده:   (7016 مشاهده)

زمینه و هدف: امروزه مصرف تنقلات کم ارزش به عنوان میان وعده در بین کودکان به خصوص در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی رو به افزایش است. پژوهش حاضر به سنجش سازه‌های تئوری رفتار برنامه‌ریزی ‌شده در این زمینه پرداخته است.

مواد و روشها: این مطالعه مقطعی– تحلیلی در سال 1394 بروی 217 دانش آموز مقطع ابتدایی شهرستان اراک انجام گرفت که به صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شده بودند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش‌نامه محقق ساخته شامل سازه‌های تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده بوده است که نگرش، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتار درک شده، قصد رفتاری و عملکرد را در برمی‌گرفت. روایی و پایایی پرسش‌نامه قبل از مطالعه بررسی شد. به منظور تعیین مهم‌ترین سازه‌های پیش‌گویی کننده رفتار دانش آموزان از مدل چند متغیره رگرسیون خطی استفاده شد.

یافتهها: در این مطالعه، میانگین و انحراف معیار نمره نگرش (24/12±41/75)، هنجار ذهنی (20/11±25/78)، کنترل رفتار درک شده (06/17±69/63)، قصد رفتاری (44/15±26/76) و عملکرد (44/24±84/48) مشاهده شدند. بر طبق نتایج، سازه کنترل رفتار درک شده توانست 23 درصد تغییرات رفتار را پیش‌گویی نماید. بین نمره سازه‌ها با عملکــرد همبستگی مستقیم و معنی‌داری مشاهده شد(05/0>p). با این وجود، در رابطه با ارتباط بین عملکرد تغذیه‌ای دانش آموزان با سن ( 019/0=r)، وزن (07/0=r)، قد (12/0=r) و شاخص توده بدنی دانش آموزان (07/0=r) ارتباط معنی‌داری مشاهده نگردید(05/0<p).

نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، پیشنهاد میشود که در زمان طراحی مداخلات، پیشگیری از مصرف تنقلات کم ارزش، تاکید بر ایجاد نگرش مثبت و خودباوری در کنترل رژیم غذایی دانش آموزان در نظر گرفته شوند.

متن کامل [PDF 532 kb]   (3413 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1394/6/10 | پذیرش: 1394/8/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Arak University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb