دوره 19، شماره 6 - ( شهریور 1395 )                   جلد 19 شماره 6 صفحات 94-87 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yavari A, Fatehi F, Dalvand H, Valizadeh A, Moradzadeh R, Mirhoseini F S. Prevalence of Speech Disorders in Arak Primary School Students, 2014-2015 . J Arak Uni Med Sci 2016; 19 (6) :87-94
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-4245-fa.html
یاوری عبدالرضا، فاتحی فرهاد، دالوند حمید، ولی زاده اکرم، مرادزاده رحمت اله، میرحسینی فریده السادات. شیوع اختلالات گفتار در دانش آموزان مقطع دبستان شهر اراک، سال تحصیلی 94-1393. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1395; 19 (6) :87-94

URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-4245-fa.html


1- گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
2- گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
3- گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران. ، akramvalizadeh59@yahoo.com
4- گروه اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
5- واحد پژوهش، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
چکیده:   (6094 مشاهده)

زمینه و هدف: اختلالات گفتار از نظر روانی-اجتماعی منجر به صدمات جبران ناپذیری در فرآیند رشد و تکامل گفتار و زبان کودکان می‌شود. اختلالات گفتاری؛ به آسیب در صوت، تولید صداهای گفتاری و روانی کلام گفته می‌شود که به دلیل تاخیر یا آسیب در مکانیسم کنترل حرکتی گفتار، آسیب در سیستم اعصاب مرکزی یا محرک‌های زبانی نامناسب و استفاده بد از صوت ایجاد می‌گردد.

مواد و روش‌ها: این مطالعه شیوع اختلال گفتار را در1393 نفر دانش آموز پایه اول تا ششم ابتدایی شهر اراک مورد بررسی قرار می‌دهد. پس از جمع‌آوری نمونه گفتار پیوسته و توصیف تصاویر، خواندن متن و آزمون اطلاعات آوایی از هر دانش آموز، علایم آسیب شناختی شامل لکنت، اختلال صوت و اختلال تولید در برگه مخصوص ثبت گردید.

‌یافته‌ها: شیوع اختلال تولید آسیب، صوت و لکنت به ترتیب 8، 3/5، 1 درصد و شیوع اختلال گفتار 11/9 درصد بود. با بالا رفتن پایه تحصیلی از میزان مبتلایان به اختلالات گفتار کم می‌شود. 12/2 درصد از دانش آموزان پسر و 11/7 درصد از دانش آموزان دختر مقطع دبستان شهر اراک دارای اختلال گفتار بودند.

نتیجه‌گیری: شیوع اختلال گفتار دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر اراک با شیوع اختلال گفتار در کرمانشاه مشابه می‌باشد، ولی میزان آن از بسیاری از مطالعات دیگر انجام گرفته در داخل کشورکمتر می‌باشد. به نظر می‌رسد تنوع نژادی و فرهنگی تأثیری در بالا رفتن شیوع گفتار در شهر اراک ندارد.

متن کامل [PDF 509 kb]   (2850 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1394/11/26 | پذیرش: 1395/3/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Arak University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb