دوره 19، شماره 8 - ( آبان95 1395 )                   جلد 19 شماره 8 صفحات 56-48 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghan L, Dalvand H, Yavari A, Shariatmadari F, Valizadeh A. To Determine the Needs of Mothering Handling Training for Family Caregivers and Children with Cerebral Palsy at Home based on Gross Motor Function Levels in the City of Arak. J Arak Uni Med Sci 2016; 19 (8) :48-56
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-4410-fa.html
دهقان لیلا، دالوند حمید، یاوری عبدالرضا، شریعتمداری فخرالدین، ولی زاده اکرم. تعیین نیازهای آموزشی هندلینگ مادری به مراقبان خانوادگی و کودکان فلج مغزی در منزل بر اساس سطح عملکرد حرکتی درشت در شهر اراک. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1395; 19 (8) :48-56

URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-4410-fa.html


1- گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
2- گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران ، hamiddalvand@gmail.com
3- گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
4- گروه کودکان، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
چکیده:   (4048 مشاهده)

زمینه و هدف: شناخت نیازهای واقعی کودکان فلج مغزی و خانواده‌های آن ها، به درمان‌گران جهت ارایه خدمات درمانی مناسب کمک شایانی می‌کند. هدف از  این مطالعه، تعیین نیازهای آموزشی هندلینگ مادری به مراقبان خانوادگی و کودکان فلج مغزی در منزل بر اساس سطح عملکرد حرکتی درشت می‌باشد.

مواد و روشها: این پژوهش از نوع توصیفی – تحلیلی بود که به صورت مقطعی انجام شد. جامعه هدف کودکان فلج مغزی 4 تا 12 ساله شهر اراک و نمونه‌های در دسترس کودکان مراجعه کننده به مراکز توان بخشی بودند که از بین آن ها 186 کودک که شرایط ورود به مطالعه را داشتند به صورت ساده و هدف مند انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده،  سامانه طبقه‌بندی عملکرد حرکتی درشت (GMFCSE&R)، برای ارزیابی شدت ضایعه عملکرد حرکتی درشت و مقیاس عملکرد کاری کانادایی (COPM) برای تعیین نیازها بودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آماره‌های توصیفی و آنالیز واریانس دو طرفه استفاده شد.

یافتهها: بیشترین نیاز آموزشی هندلینگ، آموزش در حیطه مراقبت از خود به ویژه آموزش در زمینه‌های سرویس بهداشتی، غذا دادن و تحرک و جا به جایی بود که به سطح V سامانه عملکرد حرکتی درشت (جا به جایی با صندلی چرخ دار دستی توسط دیگران) مربوط می شد. تفاوت معنی‌داری بین نیازهای آموزشی هندلینگ مادری کودکان فلج مغزی از لحاظ سن و شدت ضایعه عملکرد حرکتی درشت وجود نداشت(05/0p>).

نتیجهگیری: به نظر می‌رسد درمان‌گران بهتر است همراه با استفاده از سایر مداخلات درمانی، آموزش‌های هندلینگ مادری را به ویژه در حیطه مراقبت از خود در برنامه درمانی خود اعمال کنند.

متن کامل [PDF 155 kb]   (1090 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: اطفال
دریافت: 1395/2/19 | پذیرش: 1395/3/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Arak University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb