دوره 22، شماره 2 - ( دو ماهنامه خرداد و تیر 1398 )                   جلد 22 شماره 2 صفحات 57-66 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sepahvand T. Depression and Social Anxiety in Primary School Children in the Context of Cognitive Flexibility of Mothers. J Arak Uni Med Sci. 2019; 22 (2) :57-66
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-5891-fa.html
سپهوند تورج. افسردگی و اضطراب اجتماعی کودکان دبستانی در بستر انعطاف‌پذیری شناختی مادران. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1398; 22 (2) :57-66

URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-5891-fa.html


گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اراک، اراک، ایران. ، t-sepahvand@araku.ac.ir
چکیده:   (228 مشاهده)
زمینه و هدف: افسردگی و اضطراب اجتماعی اختلالات شایعی در کودکان هستند که با آسیب‌شناسی شناختی والدین مرتبط میباشند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه افسردگی و اضطراب اجتماعی کودکان دبستانی مادران با سطح انعطاف‌پذیری شناختی بالا و پایین انجام شده است.
مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه با طرح علی- مقایسه‌ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پایه چهارم تا ششم مقطع ابتدایی شهر اراک (و مادران آنها) در سال 96-1395 بودند. به منظور انتخاب نمونه، از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده شد. بدین‌ترتیب، بر مبنای نمرات مادران در پرسشنامه انعطاف‌پذیری شناختی، دو گروه از مادران با انعطاف‌پذیری شناختی سطح بالا و پایین انتخاب و نمرات کودکان آنها که به پرسشنامه‌های افسردگی کودکان و اضطراب اجتماعی کودکان و نوجوانان پاسخ داده بودند، با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره مورد مقایسه قرار گرفت.
ملاحظات اخلاقی: این مطالعه با کد اخلاق IR.ARAKMU.REC.1397.298 در دانشگاه علوم پزشکی اراک به تصویب رسیده است.
یافته‌ها: نتایج حاصل تفاوت معناداری در ترکیب خطی متغیرهای وابسته در دو گروه مورد بررسی نشان داد (892/0 =لامبدا ویلکز، 474/14 =97،2F، 000/0 =p). آزمون‌های تکمتغیره تحلیل واریانس نیز نشان داد که کودکان دارای مادران با انعطاف‌پذیری شناختی پایین دارای افسردگی و اضطراب اجتماعی بیشتری نسبت به کودکان دارای مادران با انعطا‌فپذیری شناختی بالا هستند.
نتیجه‌گیری: بهطور کلی، انعطاف‌پذیری شناختی مادران احتمالا به واسطه توانایی کنترل‌پذیر دانستن موقعیت‌های دشوار، درک تبیین‌های جایگزین برای رفتارهای انسان و ایجاد راه‌حل‌های جایگزین برای موقعیت‌های دشوار پاسخ‌دهی به کودکان با افسردگی و اضطراب اجتماعی آنها مرتبط است. بنابراین، مادران نیازمند آموزش و اصلاح بیشتری در توانایی انعطاف‌پذیری شناختی خود جهت بهبود بیشتر در افسردگی و اضطراب اجتماعی کودکان هستند.
متن کامل [PDF 511 kb]   (74 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۱۲

فهرست منابع
1. De Graaf R, Ten Have M, Van Gool C, Van Dorsselaer S. Prevalence of mental disorders and trends from 1996 to 2009. Results from the Netherlands mental health survey and incidence study-2. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 2012; 47(2): 203–213.
2. Essau CA. Comorbidity of depressive disorders among adolescents in community and clinical settings. Psychiatry Res. 2008; 158: 35–42.
3. Garber J, Weersing VR. Comorbidity of anxiety and depression in youth: Implications for treatment and prevention. Clin Psychol: Sci Pract. 2010; 17: 293–306.
4. Brady EU, Kendal PC. Comorbidity of anxiety and depression in children and adolescents. Psychol Bull. 1992; 111(2): 244-255.
5. Ranta K, Kaltiala-Heino R, Rantanen P, Marttunen M. Social phobia in Finnish general adolescent population: Prevalence, comorbidity, individual and family correlates, and service use. Depress Anxiety. 2009; 26: 528–536.
6. Tillfors M, El-Khouri B, Stein MB, Trost K. Relationships between social anxiety, depressive symptoms, and antisocial behaviors: Evidence from a prospective study of adolescent boys. J Anxiety Disord. 2009; 23: 718–724.
7. Sander JB, McCarty CA. Youth Depression in the Family Context: Familial Risk Factors and Models of Treatment. Clin Child Fam Psychol Rev. 2005; 8(3): 203–219.
8. Neal JA, Edelman RJ. The etiology of social phobia: Toward a developmental profile. Clin Psychol Rev. 2003; 23(6): 261-286.
9. Cummings CM, Caporino NE, Kendall PC. Comorbidity of Anxiety and Depression in Children and Adolescents: 20 Years After. Psychol Bull. 2014; 140(3): 816–845.
10. Kennedy D. The Relationship between Parental Stress, Cognitive Distortions, and Child Psychopathology. Philadelphia College of Osteopathic Medicine (PCOM) Psychology Dissertations. 2012; P: 207.
11. Festen H, Schipper K, Vries SO, Reichart CG, Abma TA, Nauta MH. Parents’ perceptions on offspring risk and prevention of anxiety and depression: A qualitative study. BMC Psychol. 2014; 2: 17.
12. Whiting DL, Deane FP, Simpson GK, McLeod HJ, Ciarrochi J. Cognitive and psychological flexibility after a traumatic brain injury and the implications for treatment in acceptance-based therapies: A conceptual review. Neuropsychol Rehabil. 2017; 27(2): 263-299.
13. Koesten J, Schrod P, Ford DJ. Cognitive Flexibility as a Mediator of Family Communication Environments and Young Adults’ Well-Being. Health Commun, 2009; 24: 82–94.
14. Verhaeghen P, Joormann J, Khan R. Why We Sing the Blues: The Relation between Self-Reflective Rumination, Mood, and Creativity. Emot. 2005; 5: 226-232.
15. Jafari F, Yousefi Z, Manshaee G-R. Mothers Characters and Adolescence Depression. Open J Depress. 2014; 3: 45-51.
16. Heimberg RG, Chena EY. Contributions of cognitive inflexibility to eating disorder and social anxiety symptoms. Eat Behav. 2016; 21: 30–32.
17. Riskind JH, Sica C, Bottesi G, Ghisi M, Kashdan TB. Cognitive vulnerabilities in parents as a potential risk factor for anxiety symptoms in young adult offspring: An exploration of looming cognitive style. J Behav Ther Exp Psychiat. 2017; 54: 229-238.
18. Brumariu LE, Kerns KA. Mother–child emotion communication and childhood anxiety symptoms, Cognit Emot. 2015; 29(3): 416-431.
19. Lau JYF, Pettit E, Creswell C. Reducing children’s social anxiety symptoms: Exploring a novel parent-administered cognitive bias modification training intervention Behav Res Ther. 2013; 51: 333-337.
20. Kortlander E, Kendal PC, & Panichelli-Mindel SM. Maternal Expectations and Attributions about Coping in Anxious Children. J Anxiety Disord. 1997; 11(3): 297-315.
21. Dennis JP, Vanderwall JS. The cognitive flexibility inventory: instrument development and estimates of reliability and validity. Cognit Ther Res. 2010; 34 (3): 241-253.
22. Shareh H, Farmani A, Soltani E. Investigating the Reliability and Validity of the Cognitive Flexibility Inventory (CFI-I) among Iranian University Students. Pract Clin Psychol. 2014; 2(1): 43-50.
23. Kovacs M, Beck AT. An empirical-clinical approach toward a definition of childhood depression. In Schulterbrandt JG, Raskin A. editors. Depression in childhood: Diagnosis, treatment, and conceptual models. New York: Raven Press; 1977: 1-25.
24. Smukher MR, Craighead WE, Craighead LW & Green BJ. Normative and Reliability Data for the Children's Depression Inventory. J Abnorm Child Psychol. 1986; 14(1): 25-39.
25. Dehshiri GR, Najafi M, Shikhi M, Habibi Askarabad M. Investigating Primary Psychometric Properties of Children's Depression Inventory (CDI). J Fam Res. 2009; 5(2): 159-177. [Persian].
26. Masia-Warner C, Storch EA, Pincus DB, Klein RG, Heimberg RG, Liebowitz MR. The Liebowitz Social Anxiety Scale for Children and Adolescents: An Initial Psychometric Investigation. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2003; 42(9): 1076-1084.
27. Dadsetan P, Anari A, Saleh Sedghpour B. Social Anxiety Disorders and Drama-Therapy. J Iran Psychol. 2008; 4(14): 115-123. [Persian].
28. Affrunti NW, Ginsburg GS. Maternal Overcontrol and Child Anxiety: The Mediating Role of Perceived Competence. Child Psychiatry Hum Dev. 2012; 43: 102–112.
29. Moghaddam poor N, Sepahvand T. Social Anxiety in Primary School Children based on the Difficulties in Emotion Regulation and Cognitive Flexibility of Mothers. J Child Ment Health. 2018; 5(2): 14-24.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Arak University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb