Jamali Z, Khodabakhshi-Koolaee A. The Effectiveness of Parenting Behavior Management Training Via Cell Phone on Mothers in Reducing Oppositional and Aggression Symptoms in Their Children With Oppositional Defiant Disorder: A Single Case Study. J Arak Uni Med Sci 2019; 22 (4) :134-145
URL:
http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-6061-fa.html
جمالی زهرا، خدابخشی کولایی آناهیتا. اثربخشی آموزش والدگری مدیریت رفتار از طریق تلفن همراه به مادران بر کاهش نشانگان ضدیت و پرخاشگریِ کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای همراه با بیشجنبشی: مطالعه موردی. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1398; 22 (4) :134-145
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-6061-fa.html
1- گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران.
2- گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران. ، anna_khodabakhshi@yahoo.com
چکیده: (3329 مشاهده)
زمینه و هدف ضدیت و بیشجنبشی از جمله نشگانگان رفتاری بروننمود کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای/ بیشجنبشی هستند. با توجه به تغییرات زندگی ، مسافت و مشغله ی زیاد والدین فرصت مراجعه به درمانگر را پیدا نمی کنند. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش والدگری مدیریت رفتار از طریق همراه تلفن همراه به مادران بر کاهش نشانگان ضدیت و پرخاشگریِ کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای همراه با بیشجنبشی انجام شد.
مواد و روش ها از نوع طرح های آزمایشی تک آزمودنی- AB در تهران و در سال 1397 می باشد. در این پژوهش، چهار مادر که نمرات بالایی به در رفتارهای بروننمود فرزندشان دادند، برای آموزش انتخاب شدند. مادران برنامه آموزشی والدگری مدیریت رفتار را در 10 جلسه به صورت 8 جلسه مجازی و از طریق تلفن همراه و 2 جلسه حضوری توجیهی یک و نیم ساعته دریافت کردند. دادههای پژوهش با استفاده از جداول، درصد بهبودی و شاخص تغییر پایا اندازهگیری شدند.
ملاحظات اخلاقی این مطالعه با کد 3123/100/ص/96 KH.در کمیته اخلاق پژوهشی دانشگاه خاتم به ثبت رسیده است.
یافته ها یافتهها نشان داد درصد بهبودی کل مداخله برای هر سه کودک در متغیر ضدیت 61/43 و در متغیر پرخاشگری 55/33 درصد به دست آمد. بعد از پیگیری یکماهه، درصد بهبودی کل در هر دو متغیر افزایش پیدا کرد (75/77 و 59/20). بعد از پیگیری یکماهه اثرات درمان همچنان ادامه داشت. در نتیجه هر دو فرضیه از نظر بالینی معنادار است.
نتیجه گیری با توجه به نتایج میتواند گفت این آموزش از طریق تلفن همراه و استفاده از برنامههای پیامرسان روشی کمهزینه، دردسترس برای کمک به مادرانی است که کودکانی با اختلالات رفتاری دارند و میتواند مکملی برای ارائه خدمات آموزش والدگری و بهداشت روان در کنار خدمات حضوری به مادران دارای فرزندی با مشکلات رفتاری باشد. همچنین میتوان با کاربرد این فناوری به مادران دیگری که کودکانشان اختلالات رفتاری دروننمود یا بروننمود دیگری مثل اوتیسم، آسپرگر، اضطراب و بیشفعالی دارند، کمک کرد .
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/2/7 | پذیرش: 1398/4/15