Shiri E, Pouratemad H, Fathabadi J, Narimani M. Parent-mediated Behavioral Intervention for Treatment Behavioral Excesses in Children With Autism Spectrum Disorder. J Arak Uni Med Sci 2020; 23 (4) :422-437
URL:
http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-6142-fa.html
شیری اسماعیل، پوراعتماد حمیدرضا، فتح آبادی جلیل، نریمانی محمد. مداخلات رفتاری والدمحور برای درمان رفتارهای اضافه در کودکان دارای اختلال طیف اُتیسم: یک مرور نظاممند. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1399; 23 (4) :422-437
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-6142-fa.html
1- گروه روانشناسی بالینی و سلامت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- گروه روانشناسی شناختی، پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، h-pouretemad@sbu.ac.ir
3- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
4- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده: (2662 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از مشکلات کودکان دارای اختلال طیف اُتیسم، رفتارهای اضافه است که باعث میشود به بسیاری از برنامههای آموزشی توانبخشی مقاوم باشند. به نظر میرسد که مداخلات رفتاری والدمحور شیوهای مؤثر برای فائق شدن به این مشکلات باشد؛ هرچند که این شیوهها بهدرستی معرفی نشدهاند. هدف از انجام این مطالعه، مرور سیستماتیک این مطالعات و نتایج اولیه و ثانویه آنها، تحلیل مؤلفههای درمان رفتاری والدمحور و بررسی ضرورت گسترش این برنامهها در خانوادههای ایرانی است.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع مطالعات مروری نظاممند است. در این مطالعه مقالات معتبر در پایگاههای دادههای داخلی مرکز اطلاعات علمی دانشگاهی و مگایران در بازه زمانی 1385 تا 1397 و پایگاههای خارجی مدلاین، پابمد، اسپیرینگر، ساینس دایرکت، Online library و PsycINFOT در بازه زمانی 1378 تا 1395 در زمینه مداخلات رفتاری والدمحور برای درمان رفتارهای اضافه اختلال اُتیسم جستوجو شد.
ملاحظات اخلاقی: این مطالعه با کد اخلاق IR.SBU.ICBS.97/1013 در کمیته اخلاق پژوهشهای زیستی دانشگاه شهید بهشتی به تصویب رسیده است.
یافته ها: نتایج نه مطالعه بیانگر تأثیر مثبت درمان رفتاری والدمحور بر رفتارهای اضافه مانند رفتارهای تکراری، بیقراری (چرخش خلقی، پرخاشگری، خودجرحی)، پژواکگویی و رفتارهای مخرب بود (نتایج اولیه). همچنین این مداخلات سبب بهبود رفتارهای انطباقی کودکان و کارکردهای والدین چون خودکارآمدی، سبک والدگری و مشکلات روانشناختی شده بودند (نتایج ثانویه). مؤلفههای برنامههای درمانی شامل انواع مداخلات پیامدمحور (مانند توقف پاسخ و بازراهنمایی)، مداخلات پیشایندمحور الف (مانند طراحی برنامه روزانه) و مداخلات پیشایندمحور ب (مانند غنیسازی محیط با بازی) بودند. سه مطالعه دارای قطعیت شواهد متوسط و شش مطالعه دارای قطعیت شواهد بالا بودند.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه حاکی از اثربخشی مداخلات رفتاری والدمحور بر رفتارهای اضافه در کودکان دارای اُتیسم است. مطالعات آینده باید بر جامعیت تمامی مؤلفههای اثربخش در برنامه رفتاری والدمحور و امکان قابلیت اجرای مداخله در مکانهای مختلف تأکید داشته باشند. پیشنهاد میشود در داخل کشور نیز برنامههای درمانی والدمحور در مورد رفتارهای اضافه کودکان دارای اُتیسم طراحی شود.
نوع مطالعه:
مقاله مروری |
موضوع مقاله:
روانپزشکی دریافت: 1398/6/12 | پذیرش: 1399/1/17