پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 6 - ( بهمن و اسفند - در حال انتشار 1399 )                   جلد 23 شماره 6 صفحات 12-12 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gahangiri Z, Shamsi M, Khorsandi M, Moradzadeh R. The Effect of Education Based on Theory of Planned Behavior in Promoting Nutrition-Related Behaviors Preventing Anemia in Pregnant Women. J Arak Uni Med Sci. 2020; 23 (6) :12-12
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-6254-fa.html
جهانگیری زهرا، شمسی محسن، خورسندی محبوبه، مرادزاده رحمت اله. تاثیر آموزش براساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده در ارتقا رفتارهای تغذیه ای پیشگیری کننده از کم خونی در زنان باردار. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1399; 23 (6) :12-12

URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-6254-fa.html


1- گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
2- گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران ، mohsen_shamsi1360@yahoo.com
3- گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
چکیده:   (272 مشاهده)
زمینه و هدف: کم خونی یکی از شایعترین مشکلات تغذیه ای دوران بارداری است که می تواند تاثیر قابل ملاحظه ای بر سلامت زنان باردار داشته باشد لذا این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش براساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده در ارتقا رفتارهای تغذیه ای پیشگیری کننده از کم خونی در زنان باردار اجرا گردید.
مواد و روشها:در این مطالعه کارازمایی اموزشی شاهد دار تعداد 80 زن باردار به طور تصادفی در دو گروه (40 نفر گروه آزمون و 40 نفر گروه کنترل) قرار گرفتند. اطلاعات از طریق پرسشنامه دموگرافیک و سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده شامل آگاهی،نگرش،هنجارهای ذهنی،کنترل رفتاری درک شده،قصدرفتاری و عملکرد بوده است. قبل از مداخله  از هر دو گروه اطلاعات پیش آزمون جمع آوری و سپس مداخله آموزشی بر اساس نتایج نیازسنجی برای گروه آزمون، طی یک ماه و در قالب 4 جلسه آموزشی 60 دقیقه ای براساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده صورت گرفت. نتایج سه ماه بعد از مداخله جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از آزمون‌های من ویتنی یو و ویلکاکسون، کای اسکوئر و ضریب همبستگی انجام گردید.
ملاحظات اخلاقی: این مطالعه با کد IR.ARAKMU.REC.1395.445به تصویب کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه علوم پزشکی اراک رسیده است. همچنین این مطالعه با کدIRCT2017052334106N1در مرکز ثبت کارآزمایی بالینی ایران ثبت گردیده است.
یافته ها: نتایج این مطالعه مداخله‌ای نشان داد، قبل از مداخله همه متغیرها در دو گروه اختلاف معناداری نداشتند. ولی پس از انجام مداخله دو گروه از نظر همه سازه‌های مورد بررسی شامل آگاهی،نگرش،هنجارهای ذهنی،کنترل رفتاری درک شده،قصدرفتاری و عملکرد تفاوت معنادار آماری داشتند(05/0>p). در این مطالعه عملکرد گروه مداخله قبل از آموزش 415/0±88/2( از 5 نمره) بود که بعد از آموزش به 216/0±64/ 3ارتقاء معنی داری یافت (001/0>p).
نتیجه گیری: مداخله آموزشی بر اساس تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده رفتارهای تغذیه ای  پیشگیری کننده از کم خونی را در زنان باردار افزایش داد که این افزایش رفتار را می‌توان مرتبط با روش‌ آموزشی در گروه مداخله دانست.
متن کامل [PDF 1719 kb]   (220 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: بهداشت
دریافت: 1398/12/7 | پذیرش: 1399/5/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Journal of Arak University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb