پیام خود را بنویسید
دوره 23، شماره 5 - ( آذر و دی - در حال انتشار 1399 )                   جلد 23 شماره 5 صفحات 1-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safaeyan S, Maleki Shahmahmood T, Ghayoumi-Anaraki Z, Haresabadi F, Haddadi Avval M, Soltani M. Comparison of the Phonological Awareness Skills of Persian-speaking monolingual Cochlear Implant and Normal Children aged 4-6 years in Mashhad. J Arak Uni Med Sci. 2020; 23 (5) :1-1
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-6395-fa.html
صفائیان صدیقه، مالکی شاه محمود تکتم، قیومی انارکی زهرا، حارث آبادی فاطمه، حدادی اول مجید، سلطانی محدثه. مقایسه مهارت های آگاهی واجشناختی کودکان کاشت حلزون شده و کودکان طبیعی تک‌ زبانه فارسی زبان 4 تا 6 ساله شهر مشهد. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1399; 23 (5) :1-1

URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-6395-fa.html


1- گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، haresabadif@mums.as.ir
3- گروه شنوایی شناسی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
4- مرکز نغمه، مشهد، ایران.
چکیده:   (92 مشاهده)
زمینه و هدف: مهارت‌های آگاهی واجشناختی به عنوان جزئی از مهارت­های پردازش واجی می­توانند پیش­بینی کننده میزان موفقیت در اکتساب مهارت­های نوشتاری و خواندن باشند. آگاهی واجشناختی یکی از حوزه­های دارای مشکل در کودکان کم­شنوای شدید و عمیق است که  کمتر در این کودکان مورد پژوهش قرار گرفته است. لذا هدف از این مطالعه بررسی این مهارت­ها در کودکان کاشت حلزون­شده و مقایسه با همتایان طبیعی آنهاست.
مواد و روش ها: جمعیت مورد مطالعه این تحقیق شامل 25 کودک کاشت حلزون شده و 25 کودک طبیعی در محدوده سنی 4-6 سال و تک زبانه (فارسی زبان) می­باشند. کودکان کاشت حلزون شده به روش نمونه گیری در دسترس از مرکز توانبخشی نغمه مشهد و کودکان طبیعی نیز از مهدکودک­های شهر مشهد انتخاب شدند. پس از انتخاب آزمودنی­ها، آزمون آگاهی واج­شناختی بر روی هر کودک اجرا شد. سپس میانگین نمرات مربوط به هر یک از خرده آزمون­ها در دو گروه طبیعی و کاشت حلزون شده محاسبه گردید و با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری من­ویتنی مورد مقایسه قرار گرفتند.
ملاحظات اخلاقی: این مطالعه با کد اخلاق IR.MUMS.REC.1396.263در کمیته اخلاق پژوهش دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ثبت رسیده است.
یافته ها: میانگین امتیازات کودکان کاشت حلزون شده در تمام خرده آزمون­های آگاهی واج­شناختی از کودکان طبیعی به طور معنادار پایین­تر بود (P<0.05)..
نتیجه گیری: کودکان گروه اختلال عملکرد ضعیف­تری در مهارت­های آگاهی واج­شناختی نسبت به کودکان طبیعی داشتند. به نظر می‌رسد ضعف کودکان کاشت حلزون در مهارت­های آگاهی واجی با محرومیت شنیداری قبل از کاشت حلزون شنیداری در ارتباط باشد که تسریع در انجام عمل در سنین پایین و اجرای یک برنامه توانبخشی کارآمد را می‌طلبد.
متن کامل [PDF 1268 kb]   (59 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1399/5/4 | پذیرش: 1399/6/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Journal of Arak University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb