Safaeian Titkanlou S, Maleki Shahmahmood T, Ghayoumi-Anaraki Z, Haresabadi F, Haddadi Avval M, Soltani M et al . Comparing the Phonological Awareness Skills Between Persian-speaking Monolingual Cochlear-implanted and Healthy Children. J Arak Uni Med Sci 2020; 23 (6) :840-849
URL:
http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-6395-fa.html
صفائیان تیتکانلو صدیقه، مالکی شاه محمود تکتم، قیومی انارکی زهرا، حارث آبادی فاطمه، حدادی اول مجید، سلطانی محدثه و همکاران.. مقایسه مهارتهای آگاهی واجشناختی کودکان کاشت حلزون شده و کودکان طبیعی تکزبانه فارسیزبان چهار تا ششساله. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1399; 23 (6) :840-849
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-6395-fa.html
1- گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علومپزشکی مشهد، مشهد، ایران.
2- گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علومپزشکی مشهد، مشهد، ایران. ، haresabadif@mums.as.ir
3- گروه شنواییشناسی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علومپزشکی مشهد، مشهد، ایران.
4- گروه گفتاردرمانی، مرکز نغمه، مشهد، ایران.
5- گروه گوش، حلق و بینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علومپزشکی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده: (2206 مشاهده)
زمینه و هدف: مهارتهای آگاهی واجشناختی به عنوان جزئی از مهارتهای پردازش واجی میتوانند پیشبینیکننده میزان موفقیت در اکتساب مهارتهای نوشتاری و خواندن باشند. آگاهی واجشناختی یکی از حوزههای دارای مشکل در کودکان دروندادی شدید و عمیق است که کمتر در این کودکان مورد پژوهش قرار گرفته است؛ بنابراین هدف از این مطالعه، بررسی این مهارتها در کودکان کاشت حلزون شده و مقایسه با همتایان طبیعی آنها بود.
مواد و روش ها: جمعیت مورد مطالعه این تحقیق شامل 25 کودک کاشت حلزون شده و 25 کودک طبیعی در محدوده سنی چهار تا شش سال و تکزبانه (فارسیزبان) بود. کودکان کاشت حلزون شده به روش نمونهگیری در دسترس از مرکز توانبخشی نغمه مشهد و کودکان طبیعی نیز از مهد کودکهای شهر مشهد انتخاب شدند. پس از انتخاب آزمودنیها، آزمون آگاهی واجشناختی روی هر کودک اجرا شد. سپس میانگین نمرات مربوط به هریک از خردهآزمونها در دو گروه طبیعی و کاشت حلزون شده محاسبه شد و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 21 و آزمون آماری منویتنی مورد مقایسه قرار گرفت.
ملاحظات اخلاقی: این مطالعه با کد اخلاق IR.MUMS.REC.1396.263 در کمیته اخلاق پژوهش دانشگاه علومپزشکی مشهد به ثبت رسیده است.
یافته ها: میانگین امتیازات کودکان کاشت حلزون شده در تمام خردهآزمونهای آگاهی واجشناختی از کودکان طبیعی به طور معنیداری پایینتر بود (P<0/05).
نتیجه گیری: کودکان گروه کاشت حلزون شده، عملکرد ضعیفتری در مهارتهای آگاهی واجشناختی نسبت به کودکان طبیعی داشتند. به نظر میرسد ضعف کودکان کاشت حلزون در مهارتهای آگاهی واجی با محرومیت شنیداری قبل از کاشت حلزون در ارتباط باشد که تسریع در انجام عمل در سنین پایین و اجرای یک برنامه توانبخشی کارآمد را میطلبد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: 1399/5/4 | پذیرش: 1399/6/18