دوره 4، شماره 3 - ( پايیز 1380 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 31-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Davami M H, Moiini L, Rafiei M. Evaluation of Principles Considerations in the B Dissertations of Medical Students Submitted at Arak University of Medical Sciences 1373 (1994) to 1379 (2000). J Arak Uni Med Sci 2001; 4 (3) :23-31
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-6733-fa.html
دوامی محمد حسن، معینی لطیف، رفیعی محمد. بررسی اصول نگارش پایان نامه های پزشکی فارغ التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی اراک طی سال های 79-1373. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1380; 4 (3) :23-31

URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-6733-fa.html


1- ایمونوپارازیتولوژیست بالینی، استادیار دانشکده پزشکی، تهران، ایران.
2- متخصص داخلی، استادیار دانشکده پزشکی، تهران، ایران.
3- متخصص آمار، عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی، تهران، ایران.
چکیده:   (970 مشاهده)
مقدمه: توجه به امر تحقیق و پژوهش، از عوامل اصلی شکوفائی علمی و تکنولوژی هر جامعه می باشد. بر نقش دانشگاه ها در نیل به این هدف تاکید فراوان شده است. در این رابطه، اجرای هرچه بیش تر پایان نامه های دانشجویی بر اساس استانداردهای مورد نظر از جایگاه خاصی برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی رعایت اصول نگارش علمی پایان نامه های دانشجویان پزشکی فازغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی اراک به انجام رسیده است.
روش کار: برای نیل به هدف فوق، کلیه پایان نامه های فارغ التحصیلان رشته پزشکی سال های 1373 لغایت 1379 دانشگاه جمعا به تعداد 266 عدد مورد بررسی قرار گرفتند. روش جمع آوری داده ها شامل مشاهده و ثبت در پرسشنامه بوده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی شامل به کارگیری شاخص های توصیفی و جداول و نمودارها انجام شده است.
نتایج: بیش ترین فراوانی پایان نامه ها مربوط به فارغ التحصیلان سال 1375 (23%) بود. بیش ترین فراوانی رشته تحصیلی پایان نامه ها به گروه های داخلی (17/7%) و جراحی چشم (13/2%) اختصاص داشت. بیش ترین تمایل خانم ها به پایان نامه های ارائه شده توسط گروه های پوست و زنان بود. در حالی که آقایان بیش تر تمایل به اخذ پایان نامه از گروه های جراحی و داخلی داشتند. به لحاظ نوع پایان نامه، بیش ترین فراوانی مربوط به مطالعات توصیفی–مقطعی به میزان 44% بود. هیچ یک از پایان نامه ها ترجمه و یا مرور مقالات نبودند. این بررسی رعایت اصول نگارش در 52% پایان نامه ها را خوب، 40% را متوسط و 8% را ضعیف نشان داد. به لحاظ بخش های شش گانه اصلی پایان نامه ها، صحیح ترین شیوه نگارش مربوط به بخش های چکیده (54%) و یافته ها (52/3%) و ضعیف ترین آن مربوط به نگارش بخش بحث (26/3%) بود.
نتیجه گیری: علیرغم افزایش کیفیت نسبی نگارش پایان نامه های تحصیلی در چند سال اخیر، اما هنوز نقائص زیادی در نگارش آنها مشاهده می شود. با توجه به نقش مهم این رسالات در ارتقائ تحقیق و پژوهش در دانشگاه ها، شایسته است نسبت به تهیه یک چارچوب صحیح و استاندارد توسط مراکز ستادی و تاکید بر به کارگیری سراسری آن اقدام گردد.
 
متن کامل [PDF 390 kb]   (225 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روانپزشکی
دریافت: 1399/11/5 | پذیرش: 1380/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Arak University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb