پیام خود را بنویسید
دوره 24، شماره 5 - ( آذر و دی- در حال انتشار 1400 )                   جلد 24 شماره 5 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barati Z, Sepahmansour M, Radfar S. Comparison of the Effectiveness of Virtual Reality-Based Cognitive Rehabilitation With Classical Cognitive Rehabilitation on Improving Executive Function in Children With Attention Deficit- Hyperactivity Disorder. J Arak Uni Med Sci. 2021; 24 (5)
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-6874-fa.html
براتی زهرا، سپاه منصور مژگان، رادفر شکوفه. مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر واقعیت مجازی با توانبخشی شناختی کلاسیک بر بهبود کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1400; 24 (5)

URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-6874-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- عضو هیات علمی و دانشیار گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، Mojgan.sepahmansour@iauctb.ac.ir
3- استادیار مرکز تحقیقات علوم رفتاری، انستیتو سبک زندگی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران.
چکیده:   (135 مشاهده)
مقدمه: کودکان دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی گروه هدف مناسبی برای توانبخشی شناختی هستند چرا که مشکلات رفتاری آنها اعم از بی توجهی، تکانشگری و بیش فعالی خاستگاه شناختی و مغزی مشخصی دارند، این انطباق رفتار با کارکرد شناختی فرصت ترمیم رفتار با تقویت کارکرد شناختی را فراهم می آورد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی روش توانبخشی شناختی مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی به عنوان روشی نوین، با روش توانبخشی شناختی کلاسیک بر بهبود کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی، انجام شده است.
مواد و روش ها: این پژوهش از نوع نیمه تجربی بود که با استفاده از طرح پیش آزمون_ پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه کودکان 7 تا12سال مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش فعالی در شهر تهران در سال 98 بوده که با روش نمونه گیری در دسترس، انتخاب شدند و بطور تصادفی در 3 گروه 12 نفری قرار گرفتند. در مرحله پیش آزمون شرکت کنندگان با مقیاس رتبه بندی اختلال نقص توجه-بیش فعالی و آزمون یکپارچگی دیداری و شنیداری رایانه ای (IVA_2) مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه اول آزمایش بسته توانبخشی شناختی مبتنی بر واقعیت مجازی و گروه دوم آزمایش بسته توانبخشی شناختی رایانه ای کاپیتان لاگ را 12 جلسه بصورت 2بار در هفته دریافت کردند، در این مدت در گروه کنترل مداخله ای انجام نشد. از هر3 گروه بعد از اجرای مداخله پس آزمون گرفته شد. از تحلیل کوواریانس تک متغیره (ANCOVA) با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه26 برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
ملاحظات اخلاقی:  این مطالعه با شناسه IR.IAU.CTB.REC.1400.001 به تصویب کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی رسیده است.
یافته ها: یافته ها نشان دادند که هر دو روش مداخله توانبخشی شناختی بر کارکردهای شناختی (توجه انتخابی، توجه پایدار) کودکانADHD (0/01P<) تاثیر معنادار داشته اند. اما تفاوت معناداری بین میانگین نمرات توجه انتخابی و توجه پایدار در گروه آزمایشی اول و گروه آزمایشی دوم مشاهده نشد (0/05p>).
نتیجه گیری: توانبخشی شناختی مبتنی بر واقعیت مجازی به اندازه ی توانبخشی شناختی کلاسیک بر توجه انتخابی و توجه پایدار کودکان ADHD تاثیرگذار می باشد و روش توانبخشی شناختی مبتنی بر واقعیت مجازی به عنوان رویکردی نوین در توانبخشی این اختلال می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روانپزشکی
دریافت: 1400/1/29 | پذیرش: 1400/6/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Arak University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb