Akbarzadeh F, Baghersalami S, Kargar Shahamat B. Identification and Prioritization of Factors Affecting Knowledge Concealment By Managers in Guilan University of Medical Sciences by AHP Hierarchical Method. J Arak Uni Med Sci 2022; 25 (3) :408-421
URL:
http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-7046-fa.html
اکبرزاده فرشته، باقرسلیمی سعید، کارگر شهامت بهمن. شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر پنهانسازی دانش مدیران در دانشگاه علومپزشکی گیلان با رویکرد سلسله مراتبی. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1401; 25 (3) :408-421
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-7046-fa.html
1- گروه مدیریت دولتی، واحد آستارا، دانشگاه آزاد اسلامی، آستارا، ایران.
2- گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران. ، baghersalimi@gmail.com
3- گروه مدیریت و حسابداری، واحد آستارا، دانشگاه آزاد اسلامی، آستارا، ایران.
چکیده: (1747 مشاهده)
زمینه و هدف مخفی کردن دانش در سازمان، موضوعی نوین در مبحث مدیریت دانش است. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر پنهانسازی دانش توسط مدیران در دانشگاه علومپزشکی گیلان به روش سلسله مراتبی است.
مواد و روش ها پژوهش از حیث هدف کاربردی و مبتنی بر رویکرد کیفی و کمّی است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان فلسفی در رشته مدیریت و خبرگان تجربی دانشگاه علومپزشکی بودند که به روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس قاعده اشباع نظری 20 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته بود. پس از احصای شاخصهای مؤثر بر پنهانسازی دانش و سپس توسط روش تحلیل سلسله مراتبی و با استفاده از نرمافزار Expert Choice نسخه 11 عوامل شناساییشده اولویتبندی شدند.
ملاحظات اخلاقی در این پژوهش قبل از مصاحبه با خبرگان از آنها رضایتنامه کتبی در خصوص آگاهانه بودن و محرمانه بودن انجام پژوهش دریافت شد. کد اخلاق این پژوهش شماره IR.IAU.LIAU.REC.1401.002 است.
یافتهها یافتههای تحقیق نشان داد از میان 7 عامل مؤثر و مد نظر خبرگان، عامل قدرتطلبی بیشترین میزان تأثیرگذاری بر پنهانسازی دانش توسط مدیران در دانشگاه علومپزشکی را داراست و هوش عاطفی کمترین وزن یا اهمیت را دارد.
نتیجه گیری بر این اساس، میتوان با کاهش قدرتطلبی علاوه بر ایجاد جوی شفاف و قابل اعتماد، زمینه استقرار اشتراکگذاری دانش را در دانشگاه علومپزشکی مهیا کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/8/4 | پذیرش: 1401/8/14