Akbarzadeh F, Baghersdalimi S, Kargarshahamat B. Identification and Prioritization of Factors Affecting Knowledge Concealment by Managers in Guilan University of Medical Sciences by AHP Hierarchical Method. J Arak Uni Med Sci 2022; 25 (3)
URL:
http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-7046-fa.html
اکبرزاده فرشته، باقرسلیمی سعید، کارگر شهامت بهمن. شناسایی و الویت بندی عوامل موثر بر پنهان سازی دانش مدیران در دانشگاه علوم پزشکی گیلان با رویکرد سلسله مراتبی. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك 1401; 25 (3)
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-7046-fa.html
1- گروه مدیریت دولیتی، واحد آستارا، دانشگاه آزاداسلامی ، آستارا،ایران
2- گروه مدیریت دولتی ،واحد رشت ،دانشگاه آزاداسلامی ، رشت ، ایران ، baghersalimi@gmail.com
3- گروه مدیریت و حسابداری ،واحدآستارا،دانشگاه آزاداسلامی،آستارا، ایران
چکیده: (218 مشاهده)
مقدمه: مخفی کردن دانش در سازمان موضوعی نوین در مبحث مدیریت دانش می باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر پنهان سازی دانش توسط مدیران در دانشگاه علوم پزشکی گیلان به روش سلسله مراتبی AHPمیباشد.
مواد و روش: پژوهش از حیث هدف کاربردی و مبتنی بر رویکرد کیفی – کمی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان فلسفی در رشته مدیریت و خبرگان تجربی دانشگاه علوم پزشکی بودند که به روش نمونه گیری هدفمند و بر اساس قاعده اشباع نظری تعداد 20 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. پس از احصاء شاخص های موثر بر پنهان سازی دانش و سپس توسط روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP) و با استفاده از نرم افزار Expert Choice11 عوامل شناسایی شده، اولویت بندی شدند.
ملاحظات اخلاقی: در این پژوهش قبل از مصاحبه با خبرگان از آنها رضایت نامه کتبی در خصوص آگاهانه بودن و محرمانه بودن انجام پژوهش دریافت گردید. (کد اخلاق: IR.IAU.LIAU.REC.1401.002).
یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که از میان 7 عامل موثر و مدنظر خبرگان، عامل قدرت طلبی دارای بیشترین میزان تاثیرگذاری بر پنهان سازی دانش توسط مدیران در دانشگاه علوم پزشکی میباشد و هوش عاطفی دارای کمترین وزن یا اهمیت میباشد.
نتیجه گیری: بر این اساس میتوان با کاهش قدرت طلبی علاوه بر ایجاد جوی شفاف و قابل اعتماد، زمینه استقرار اشتراک گذاری دانش را در دانشگاه علوم پزشکی مهیا نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/8/4 | پذیرش: 1401/8/14