Hajizadeh F, Ebrahimi F, Tabatabaei S Z. Feeding Patterns in One-year-old Children Referred to Urban and Rural Health Care Centers in Rafsanjan City in 2017. J Arak Uni Med Sci 2022; 25 (3) :422-435
URL:
http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-7065-fa.html
حاجی زاده فرزانه، ابراهیمی فاطمه، طباطبایی سیدضیاء. الگوی تغذیه در کودکان 1 ساله مراجعهکننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی رفسنجان در سال 1396. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1401; 25 (3) :422-435
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-7065-fa.html
1- واحد بهداشت خانواده، حوزه معاونت بهداشتی، دانشگاه علومپزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران.
2- واحد تغذیه، حوزه معاونت بهداشتی، دانشگاه علومپزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران.
3- گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علومپزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران. ، seyedzia2003@yahoo.com
چکیده: (1763 مشاهده)
زمینه و هدف در حالی که رشد مطلوب نوزاد به مجموعه پیچیدهای از عوامل وابسته است، الگوی شیردهی و تغذیه تکمیلی شیرخواران از اهمیت غیرقابلانکاری برخوردار است. از این رو، مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل مرتبط با الگوی تغذیه نوزادان 1 ساله مراجعهکننده به مراکز بهداشتی شهرستان رفسنجان انجام شد.
مواد و روش ها این مطالعه توصیفی در سال 1396 روی 600 مادر دارای کودک 1 ساله تحت پوشش مراکز بهداشتی شهر رفسنجان انجام شد. مادران علاقهمند به صورت تصادفی از میان مراجعین دارای پرونده بهداشتی انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه حاوی ویژگیهای جمعیتشناختی و سؤالات مربوط به تغذیه کودک جمعآوری و با نرمافزار SPSS نسخه 18 تجزیهوتحلیل شد.
ملاحظات اخلاقی این مطالعه با کد اخلاقی IR.RUMS.REC.1396.179 در کمیته اخلاق پژوهشی دانشگاه علومپزشکی رفسنجان به ثبت رسیده است.
یافته ها حدود 95 درصد از مادران شرکتکننده در این مطالعه، شیردهی نوزاد خود را از 1 ساعت پس از زایمان شروع و 56/7 درصد آنها شیردهی را تا 1 سالگی به طور کامل انجام دادهاند. نتایج نشان میدهد بیشتر مادران، تغذیه تکمیلی را با 1 تا 3 قاشق در وعده شروع کرده و حدود 90 درصد آنها تغذیه تکمیلی را بر اساس توصیههای کارکنان بهداشت انجام داده بودند. همچنین مهمترین دلایل شروع شیر خشک در شیرخواران، اختلال در رشد و نمو کودک (34 درصد)، کمبود شیر مادر (17 درصد)، بیماری مادر (14 درصد)، نگرفتن سینه (11 درصد) و دوقلو بودن کودکان (8 درصد) است.
نتیجه گیری با وجود آموزش چهره به چهره به مادران در مراکز بهداشتی هنوز هم در شروع صحیح تغذیه تکمیلی و ادامه آن مشکلاتی وجود دارد؛ بنابراین ارائه آموزش شیردهی به مادران با روشهای گوناگون و متنوع باید سرلوحه اقدامات مراکز بهداشتی قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
بهداشت دریافت: 1400/9/8 | پذیرش: 1401/9/14