پیام خود را بنویسید
دوره 25، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت- در حال انتشار 1401 )                   جلد 25 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahmani M, Zanjani Z, Omidi A. The mediating role of Cognitive Emotion Regulation and Mindfulness in the relationship between Worry and Generalized Anxiety. J Arak Uni Med Sci. 2022; 25 (1)
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-7073-fa.html
رحمانی ملیحه، زنجانی زهرا، امیدی عبداله. بررسی نقش واسطه‌ای تنظیم شناختی هیجان و ذهن‌آگاهی در رابطه بین نگرانی و اضطراب فراگیر. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1401; 25 (1)

URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-7073-fa.html


1- گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
2- گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران. ، z_zanjani2005@yahoo.com
3- گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.
چکیده:   (32 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش­های مختلف رابطه بین نگرانی و اضطراب را مورد مطالعه قرار داده­اند. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه­ای تنظیم شناختی هیجان و ذهن­آگاهی در رابطه بین نگرانی و اضطراب فراگیر است.
مواد و روش­ها: پژوهش حاضر پیرو طرحی از مطالعات همبستگی می­باشد. نمونه تحقیق، 248 نفر از دانشجویان دانشگاه­های شهرستان کاشان را در بر داشت که در سال تحصیلی 97-96 مشغول به تحصیل بودند. جهت سنجش متغیرهای پژوهش، از مقیاس کوتاه اختلال اضطراب فراگیر (GAD-7)، پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا (PSWQ)، فرم کوتاه نسخه فارسی پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ-P-short) و پرسشنامه پنج وجهی ذهن­آگاهی (FFMQ) استفاده شد.
ملاحظات اخلاقی: این مطالعه با کد اخلاق IR.KAUMS.REC.1396.36 در کمیته اخلاق شورای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کاشان به تصویب رسیده­است.
یافته­ها: یافته­ها بیانگر وجود رابطه معنادار بین نگرانی و اضطراب فراگیر، نگرانی و تنظیم شناختی هیجان، نگرانی و ذهن­آگاهی، اضطراب فراگیر و تنظیم شناختی هیجان، اضطراب فراگیر و ذهن­آگاهی بود. یافته­های به دست آمده از معادلات ساختاری نقش واسطه­ای متغیر تنظیم شناختی هیجان را در رابطه بین نگرانی و اضطراب فراگیر تأیید نمود. همچنین ضریب مسیر ذهن­آگاهی و اضطراب فراگیر معنادار نبود. بر این اساس از مدل حذف شد.
نتیجه­گیری: در مجموع می­توان گفت در ارتباط نگرانی و اضطراب فراگیر، تنظیم شناختی هیجان نقش واسطه­ای دارد. به نظر می­رسد این یافته­ در زمینه­های سلامت روان فردی، خانوادگی، تربیتی، درمانی و روابط بین فردی کاربرد داشته باشد.
متن کامل [PDF 1504 kb]   (102 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روانپزشکی
دریافت: 1400/9/14 | پذیرش: 1401/2/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Arak University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb