پیام خود را بنویسید
دوره 25، شماره 3 - ( مرداد و شهریور- در حال انتشار 1401 )                   جلد 25 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehi S, Tarameshkou M, Mirahmadi S, Hashemnia S, Hassansheikhi M. The Relationship of Pragmatic Language Competency and Self-Esteem in Hearing-Impaired Children. J Arak Uni Med Sci 2022; 25 (3)
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-7216-fa.html
صالحی سوسن، ترامشلو مریم، میراحمدی سعید، هاشم نیا ساغر، حسن شیخی میلاد. ارتباط بین مهارت های کاربردشناسی زبان و عزت نفس در کودکان آسیب دیده شنوایی با سمعک و کاشت حلزون. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك 1401; 25 (3)

URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-7216-fa.html


1- گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
2- گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. ، tarameshlu.m@iums.ac.ir
3- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
چکیده:   (202 مشاهده)
مقدمه: نشان داده شده که کودکان با آسیب شنوایی در مهارت­های کاربردشناسی زبان با مشکل روبه رو هستند. کاربردشناسی مرتبطترین مولفه زبان با تعامل اجتماعی است. علاوه بر این، این مهارتها بر شخصیت و عزت نفس کودکان اثر دارد. هدف از این مطالعه، بررسی ارتباط  بین مهارت­های کاربردشناسی و  عزت نفس در کودکان با آسیب شنوایی است.
مواد و روش ها: شصت کودک 6 تا 7 ساله با آسیب شنوایی با سمعک و کاشت­حلزون براساس معیارهای ورورد و خروج وارد مطالعه شدند. شرکت­کنندگان به سه گروه، خفیف، متوسط و شدید تقسیم شدند. سپس پرسشنامه های مهارت­های کاربردشناسی زبان و عزت نفس توسط والدین یا مراقبین اصلی، تکمیل شد. ارتباط بین امتیاز ثبت شده در مهارت های کاربردشناسی و عزت نفس، بررسی شد. جهت این بررسی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. مقادیر 05/0> P معنی‌دار در نظر گرفته شد.
ملاحظات اخلاقی: این طرح تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی اراک با کد اخلاق IR.ARAKMU.REC.1399.150 تصویب شده است. از والدین تمام کودکان شرکت کننده در این طرح تحقیقاتی رضایت نامه کتبی گرفته شده است.
یافته ها: نتایج این مطالعه نشان میدهد که بین عزت نفس و کاربردشناسی در کل افراد شرکت کننده، بدون لحاظ کردن گروه بندی، همبستگی معنادار وجود دارد (05/0> P). ارتباط بین عزت نفس و کاربردشناسی با لحاظ کردن گروه بندی براساس شدت، بررسی شد و نشان داده شد که همبستگی معنادار بین عزت نفس و کاربرد شناسی در گروه های کم شنوایی خفیف و متوسط وجود دارد (0/05> P).
نتیجه گیری: بین مهارت های کاربردشناسی و عزت نفس در کودکان آسیب دیده شنوایی، ارتباط وجود دارد. این ارتباط در آسیب شنوایی با شدت کمتر، بیشتر دیده می شود.
متن کامل [PDF 1377 kb]   (136 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/3/31 | پذیرش: 1401/8/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Journal of Arak University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb