Salehi S, Tarameshkou M, Mirahmadi S, Hashemnia S, Hassansheikhi M. The Relationship of Pragmatic Language Competency and Self-Esteem in Hearing-Impaired Children. J Arak Uni Med Sci 2022; 25 (3) :464-473
URL:
http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-7216-fa.html
صالحی سوسن، ترامشلو مریم، میراحمدی سعید، هاشم نیا ساغر، حسن شیخی میلاد. ارتباط بین مهارتهای کاربردشناسی زبان و عزت نفس در کودکان آسیبدیده شنوایی با سمعک و کاشت حلزون. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. ۱۴۰۱; ۲۵ (۳) :۴۶۴-۴۷۳
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-۱-۷۲۱۶-fa.html
۱- گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علومپزشکی اراک، اراک، ایران.
۲- گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علومپزشکی ایران، تهران، ایران. ، tarameshlu.m@iums.ac.ir
۳- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علومپزشکی اراک، اراک، ایران.
چکیده: (۱۵۶۶ مشاهده)
زمینه و هدف کودکان با آسیب شنوایی در مهارتهای کاربردشناسی زبان با مشکل روبهرو هستند. کاربردشناسی، مرتبطترین مؤلفه زبان با تعامل اجتماعی است. به علاوه، این مهارتها بر شخصیت و عزت نفس کودکان تأثیر دارد. هدف از این مطالعه، بررسی ارتباط بین مهارتهای کاربردشناسی و عزت نفس در کودکان با آسیب شنوایی است.
مواد و روش ها تعداد 60 کودک 6 تا 7 ساله با آسیب شنوایی با سمعک و کاشت حلزون بر اساس معیارهای ورورد و خروج وارد مطالعه شدند. شرکتکنندگان به 3 گروه، خفیف، متوسط و شدید تقسیم شدند. سپس پرسشنامههای مهارتهای کاربردشناسی زبان و عزت نفس توسط والدین یا مراقبین اصلی تکمیل و ارتباط بین امتیاز ثبتشده در مهارتهای کاربردشناسی و عزت نفس بررسی شد. برای این بررسی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده و مقادیر 0/05>P معنادار در نظر گرفته شد.
ملاحظات اخلاقی این طرح تحقیقاتی در دانشگاه علومپزشکی اراک با کد اخلاق IR.ARAKMU.REC.1399.150 تصویب شده است. از والدین تمام کودکان شرکتکننده در این طرح تحقیقاتی رضایتنامه کتبی گرفته شده است.
یافته ها نتایج این مطالعه نشان میدهد بین عزت نفس و کاربردشناسی در کل افراد شرکتکننده، بدون لحاظ گروهبندی، همبستگی معنادار وجود دارد (05/0>P). ارتباط بین عزت نفس و کاربردشناسی با لحاظ گروهبندی بر اساس شدت بررسی شد و نشان داده شد بین عزت نفس و کاربردشناسی در گروههای کمشنوایی خفیف و متوسط همبستگی معنادار وجود دارد (0/05>P).
نتیجه گیری بین مهارتهای کاربردشناسی و عزت نفس در کودکان آسیبدیده شنوایی ارتباط وجود دارد. این ارتباط در آسیب شنوایی با شدت کمتر، بیشتر دیده میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/3/31 | پذیرش: 1401/8/17