دوره ۲۶، شماره ۳ - ( مرداد و شهریور ۱۴۰۲ )                   جلد ۲۶ شماره ۳ صفحات ۳۳-۲۵ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adili S, Raeisi Z, Akrami N, Ranjbarkohan Z. The Effectiveness of Filial Therapy on Social Acceptability and Anxiety Sensitivity of Children with Symptoms of Self-Harm Disorder. J Arak Uni Med Sci 2023; 26 (3) :25-33
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-7557-fa.html
عدیلی شهرزاد، رئیسی زهره، اکرمی ناهید، رنجبرکهن زهره. اثربخشی فیلیال تراپی بر مقبولیت اجتماعی و حساسیت اضطرابی کودکان با علائم بی نظمی خلق ایذایی. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. ۱۴۰۲; ۲۶ (۳) :۲۵-۳۳

URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-۱-۷۵۵۷-fa.html


۱- دانشجوی دکتری روانشناسی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
۲- دانشیار گروه روانشناسی بالینی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاداسلامی، نجفآباد، ایران ، z.tadbir@yahoo.com
۳- استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
۴- استادیار گروه روانشناسی، موسسه اموزش عالی امین، فولادشهر، ایران
چکیده:   (۱۲۴۵ مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی فیلیال تراپی بر مقبولیت اجتماعی و حساسیت اضطرابی کودکان با علائم بی نظمی خلق ایذائی انجام گرفت. مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری بود. جامعه آماری شامل کودکان با علائم اختلال بی نظمی خلقی ایذائی 9-12 ساله شهر اصفهان بودند.
روش کار: تعداد 30 کودک با علائم اختلال بی نظمی خلقی ایذائی و مادرانشان با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه گمارده شدند. گروه آزمایش مداخله بازی درمانی فیلیال لندرث (1390) را طی دوماه در 8 جلسه 60 دقیقه‌ای دریافت نمودند.
یافته‌ها: ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه مقبولیت اجتماعی فورد و رابین (1970) و حساسیت اضطرابی تسائو و همکاران (2006) بود. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-29 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مداخله فیلیال ترپی بر مقبولیت اجتماعی و حساسیت اضطرابی کودکان با علائم اختلال بی نظمی خلقی ایذائی تأثیر معنادار داشت (001/0>P).
نتیجه گیری: بدین صورت که این مداخله توانسته منجر به بهبود مقبولیت اجتماعی و کاهش حساسیت اضطرابی این کودکان شود. بر اساس یافته‌ها می‌توان چنین نتیجه گرفت که فیلیال تراپی با بهره گیری از فنونی همانند سخنرانی، بحث، ایفای نقش، فرایندهای گروهی و نظارت می‌تواند به عنوان یک درمان کارآمد جهت بهبود مقبولیت اجتماعی و کاهش حساسیت اضطرابی کودکان با علائم بی نظمی خلق ایذائی مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 523 kb]   (۲۸۸ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/8/26 | پذیرش: 1402/11/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Arak University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb