دوره 27، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 27 شماره 1 صفحات 38-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shokri M, Akbar Nataj Shub N, Sadeghi J, Khanmoham Otaghsara A. Comparison of the Effectiveness of Mindfulness Intervention and Cognitive-Behavioral Game Therapy on the Psychological Capital of Female. J Arak Uni Med Sci 2024; 27 (1) :31-38
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-7665-fa.html
شکری مهناز، اکبرنتاج شوب نبی الله، صادقی جمال، خانمحمدی اطاقسرا ارسلان. مقایسه اثربخشی مداخله ذهن‌آگاهی و بازی‌درمانی شناختی- رفتاری بر سرمایه‌های روان‌شناختی دختران نوجوان. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1403; 27 (1) :31-38

URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-7665-fa.html


1- دانشکده علوم انسانی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
2- گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران ، akbarnataj@baboliau.ac.ir
3- گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
4- گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد آیت ا.. آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
چکیده:   (116 مشاهده)
مقدمه: عوامل متعددی در شکل‌دهی به رفتارها و رشد انگیزه در دانش‌آموزان مؤثر است. در این بین نقش عامل شناختی مانند سرمایه‌های روان‌شناختی پررنگ‌تر از بقیه می‌باشد و شناخت عوامل اثرگذار بر آن‌ها ضروری است. هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی مداخله ذهن‌آگاهی و بازی‌درمانی شناختی- رفتاری بر سرمایه‌های روان‌شناختی دختران نوجوان شهرستان آمل بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌‌آزمون- ‌پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر متوسطه اول پایه هفتم مدارس دولتی شهرستان آمل در سال تحصیلی 1402-1401 بود. از بین آن‌ها تعداد 45 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی و با روش قرعه‌کشی در دو گروه آزمایش و کنترل (30 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل) جایگزین شدند. افراد حاضر در گروه آزمایش اول مداخله مداخله ذهن‌آگاهی (8 جلسه) و هر هفته دو جلسه و به مدت
60 دقیقه و گروه آزمایش دوم مداخله بازی‌درمانی شناختی-رفتاری (10 جلسه) و هر هفته دو جلسه و به مدت 30 دقیقه دریافت نمودند. پرسش‌نامه مورد استفاد در این پژوهش شامل سرمایه‌های روان‌شناختی (Lutans و همکاران، 2007)، بود .داده‌های پژوهش با روش تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر ANOVA تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که مداخله ذهن‌آگاهی و بازی درمانی شناختی- رفتاری بر سرمایه‌های روان‌شناختی، دانش‌آموزان دختر متوسطه اول شهرستان آمل اثر داشت (01/0 > P). همچنین آموزش ذهن‌آگاهی بر سرمایه‌های روان‌شناختی اثربخش‌تر از بازی‌درمانی شناختی- رفتاری بود (0/01 > P).
نتیجه گیری: اگرچه هر دو روش آموزش ذهن‌آگاهی و بازی‌درمانی موجب بهبود سرمایه‌های روانشناختی دانش‌آموزان شد، اما رویکرد و روش استفاده شده در هر کدام متفاوت است. آموزش ذهن‌آگاهی بیشتر بر تمرکز بر آگاهی و حضور ذهن در لحظه حال تمرکز دارد، در حالی که بازی‌درمانی بیشتر بر تقویت مهارت‌ها و توانایی‌های روان‌شناختی از طریق فعالیت‌ها و بازی‌های تعاملی تمرکز دارد که این موارد بهتر می‌تواند سرمایه‌های روانشناختی را افزایش دهد.
متن کامل [PDF 1179 kb]   (34 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روانپزشکی
دریافت: 1402/12/19 | پذیرش: 1403/2/24

فهرست منابع
1. Hayward K, Raine J, Hendry C. Developing ‘Negotiation capital’: influence and imagination in three and four-year-old triadic collaborative play in nursery. Eur Early Child Educ Res J. 2019; 27(1):15-27. doi: 10.1080/1350293X.2019.1539432
2. Chraghpoor R, Hasanzadeh R, Abbasi G. The effectiveness of cognitive therapy based on mindfulness on psychological disturbance and psychological capital of patients with dyspepsia without ulcers [in Persian]. J Sabzevar Univ Med Sci. 2024;30(6):691-703. doi: 10.30468/jsums.2024.1599
3. ] Esteki Azad N, Golparvar M, Sajjadian I. The effectiveness of play therapy based on child-parent relationships and cognitive-behavioral art-play therapy on mother’s affective capital of single parents’ children [in Persian]. J Nurs Educ 2022;10(6):53-64.
4. Chen H, Liu C, Zhou F, Chiang CH, Chen YL, Wu K, et al. The effect of animation-guided mindfulness meditation on the promotion of creativity, flow and affect. Front Psychol. 2022;13:894337. pmid: 35719584 doi: 10.3389/fpsyg.2022.894337
5. Sood S, Puri D. Psychological capital and positive mental health of student-athletes: Psychometric properties of the sport psychological capital questionnaire. Current Psychology. 2023;42(25):21759-74. doi: 10.1007/s12144-022-03272-y
6. Chaffin TD, Luthans BC, Luthans KW. Integrity, positive psychological capital and academic performance. J Manag Dev. 2023;42(2):93-105. doi: org/10.1108/JMD-07-2022-0162
7. Nambudiri R, Shaik R, Ghulyani S. Student personality and academic achievement: mediating role of psychological capital (PsyCap) [in Persian]. Int J Educ Manag. 2020;34(4):767-81. doi: org/10.1108/IJEM-12-2018-0385
8. Mehdad A, Tahanian F. The mediating role of psychological capital in the effect of authentic leadership on job satisfaction and life satisfaction. Positive Psychology Research, 2018; 4(1): 79-92. doi: 10.22108/ppls.2018.111470.1448
9. Tehrani Azad L, Mogtabaei M. The sructural relationships between marital satisfaction and conflict resolution based on the mediatory role of couples’ psychological capital [in Persian]. Applied Psychology 2019;13(3):475-96.
10. Li R, Che Hassan N, Saharuddin N. Psychological capital related to academic outcomes among university students: a systematic literature review. Psychol Res Behav Manag. 2023;16:3739-63. pmid: 37705849 doi: 10.2147/PRBM.S421549
11. Mohammadi Kashka S, Abolghasemi A, Kafi Masooleh SM. The effect of painting-based group play therapy on emotional skills of children with separation anxiety disorder. Psychology of Exceptional Individuals. 2023;13(49):233-59. doi: 10.22054/jpe.2022.64578.2391
12. Asvadi Ghoshe Gonbadi J, Bakhshipour A, Akbari Amarghan H. Comparison of the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy and behavioral activation therapy on cognitive avoidance and emotion regulation in people with generalized anxiety disorder [in Persian]. J Sabzevar Univ Med Sci. 2023;30(4):428-41.
13. Hensley N. Educating for sustainable development: Cultivating creativity through mindfulness. J Clean Prod 2020;243:118542. doi: 10.1016/j.jclepro.2019.118542
14. Tarkcin S, Saglam M. Game therapy studies: A review and meta-analysis sample. Participatory Educational Research. 2022;9(4):19-32. doi: 10.17275/per.22.77.9.4
15. Mahmoodi A, Mashayekh M, Zam F, Shahnazari M, Peymani J. The effectiveness of group play therapy with cognitive-behavioral approach on anxiety and self-esteem of deaf students [in Persian]. J Sabzevar Univ Med Sci. 2022;29(1):115-30.
16. Atashpour H, Abdian,T, Ghasemi H. Teaching the effectiveness of mindfulness on psychological capital, happiness and life satisfaction in housewives [in Persian].
17. New Advances in Behavioral Sciences. 2019;5(53):1-15.
18. Mehdi E, Mirmehrabi A, Shamir AS. Effectiveness of mindfulness training on the psychological well-being and components of psychological capital in mothers of children with educatable intellectual disability. Journal of Consulting Excellence and Psychotherapy. 2023;11(44):76-87. doi: 20.1001.1.25382799.1401.11.44.7.0
19. Kim GM, Jeong EJ, Lee JY, Yoo JH. Role of social capital in adolescents’ online gaming: A longitudinal study focused on the moderating effect of social capital between gaming time and psychosocial factors. Front Psychol. 2022;13:931134. doi:10.3389/fpsyg.2022.931134
20. Esteki Azad N, Golparvar M, Sajjadian I. The effectiveness of play therapy based on child-parent relationships and cognitive-behavioral art-play therapy on mother’s affective capital of single parents’ children [in Persian]. J Nurs Educ. 2022;10(6):53-64.
21. Luthans F, Avolio BJ, Avey JB, Norman SM. Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction. Personnel Psychology. 2007;60(3):541-72. doi: 10.1111/j.1744-6570.2007.00083.x
22. Mohsen Abadi H, Fathi Ashtiani A, Ahmadizadeh MJ. Investigating the psychometric properties of the Persian version of the Psychological Capital Questionnaire-24 (PCQ-24) in a military unit [in Persian]. J Milit Med 2022;23(9):738-49. doi: 10.30491/JMM.23.9.738
23. Kabat-Zinn J. Mindfulness-based interventions in context: past, present, and future. Clin Psychol 2003;10(2):144-56. doi: 10.1093/clipsy.bpg016
24. Ray DC, Stulmaker HL, Lee KR, Silverman WK. Child-centered play therapy and impairment: Exploring relationships and constructs. Int J Play Ther. 2013;22(1):13. doi: 10.1037/a0030403

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Arak University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb