دوره 28، شماره 4 - ( 7-1404 )                   جلد 28 شماره 4 صفحات 292-284 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei Orimi J, Ghazizadeh B, Khosravi A, Latifi S A H, Salehi M, Asadi M H et al . Evaluating Two Decades of Graduate Scholarship in the History of Medicine in Iran (2001–2021): Growth Trends and Academic Patterns. J Arak Uni Med Sci 2025; 28 (4) :284-292
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-7916-fa.html
رضایی اوریمی جمال، قاضی زاده بیتا، خسروی اعظم، لطیفی سید امیرحسین، صالحی مهدی، اسدی محمدحسین و همکاران.. ارزیابی دو دهه پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی در حوزه تاریخ پزشکی در ایران (۱۳۸۰–۱۴۰۰): روند رشد و الگوهای علمی. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1404; 28 (4) :284-292

URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-7916-fa.html


1- مرکز تحقیقات طب سنتی و تاریخ پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران و مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
2- مرکز تحقیقات طب سنتی و تاریخ پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
3- مرکز تحقیقات طب سنتی و مکمل، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
4- موسسه مطالعات تاریخ پزشکی، طب ایرانی و مکمل، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
5- گروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران ، seyed.mahmoodi1885@gmail.com
چکیده:   (375 مشاهده)
مقدمه: مطالعات مرتبط با تولیدات علمی دیدگاه‌های ارزشمندی درباره توسعه و رشد پژوهش‌های علمی فراهم می‌کنند. هدف این مقاله، ارزیابی پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی حوزه تاریخ پزشکی در ایران از سال 1380-1400 با تمرکز بر روندهای پژوهشی، سهم دانشگاه‌ها و موسسات علمی و الگوهای فعالیت علمی بود.
روش کار: این پژوهش از نوع کاربردی بوده و با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش از 558 پایان‌نامه تشکیل شده که در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور منتشر شده‌اند. داده‌های تحقیق با بکارگیری چک‌لیست تحلیل‌محتوا گردآوری و با استفاده از آمار توصیفی مورد تحلیل قرار گرفته‌اند.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد، دانشگاه‌ تهران با 66، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با 49 و دانشگاه پیام نور با 36 عنوان بیشترین تعداد پایان‌نامه‌ها را در این حوزه تولید نموده‌اند. بیشترین تعداد پایان‌نامه در سال 1396 نگارش یافته (9/67 درصد)  و کمترین تعداد مربوط به سال 1382 بوده است. همچنین، رشته‌های تاریخ با 160، دکترای حرفه‌ای با 78 و زبان و ادبیات فارسی با 46 عنوان بیشترین تعداد پایان‌نامه را در این حوزه منتشر نموده‌اند.
نتیجه‌گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که تاریخ پزشکی در ایران در دو دهه گذشته رشدی چشمگیر داشته است. این رشد با افزایش تعداد پایان‌نامه‌ها، تنوع گرایش‌ها، و همچنین افزایش مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز علمی مشهود است.
متن کامل [PDF 807 kb]   (87 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/10/6 | پذیرش: 1403/10/23

فهرست منابع
1. Dinh V. The third mission of universities: constraints and policy recommendations for the case of vietnam. International Journal of Management &Amp; Entrepreneurship Research. 2021;3(4):144-53. doi:10.13140/RG.2.2.20340.88966
2. Sanchez‐Barrioluengo M, Uyarra E, Kitagawa F. Understanding the evolution of the entrepreneurial university. the case of english higher education institutions. Higher Education Quarterly. 2019;73(4):469-95. doi: 10.1111/hequ.12230
3. Zamani Z, Maleki Borjeloo F. Analyzing Scientific Outputs of Qom University Emphasizing Co-authorship of Researchers [in Persian]. Caspian Journal of Scientometrics. 2021;8(2):1-13. doi: 10.22088/cjs.8.2.1
4. Laverde-Rojas H, Correa JC. Can scientific productivity impact the economic complexity of countries? Scientometrics. 2019;120(1):267-82. doi: 10.1007/s11192-019-03118-8
5. Nath A, Jana S. A scientometric review of global altmetrics research. Science Technology Libraries. 2021;40(3):325-40. doi: 10.1080/0194262X.2021.1918607
6. Rezaei Orimi J, Asadi S. Introduction and Critique of the Paper" Medicine of the Safavid Era Relying on Western Travelogues". Iranian Journal of Medical Ethics History of Medicine. 2022;15(1):105-21. doi:10.18502/ijme.v15i9.11815
7. Duffin J. History of medicine: a scandalously short introduction. Toronto: University of Toronto Press; 2021.
8. Kobayashi S, Emmeche C. What makes a good PhD thesis? Norms of science as reflected in written assessments of PhD theses. Assessment Evaluation in Higher Education. 2023;48(8):1310-24. doi: 10.1080/02602938.2023.2200917
9. Soltani A, Motlagh Z, Eftekharian F. Evaluation of scientific outputs of postgraduate students at the School of Health, Shiraz University of Medical Sciences during 2010-2019 [in Persian]. Caspian Journal of Scientometrics. 2022;9(2):25-36. doi: 10.22088/cjs.9.2.25
10. Aghabeiglooei Z, Saghebi R, Rezaei Orimi J, Hashemi Mehr S, Khosravi A, Asadi M, et al. A Scientometric Study of Theses in the History of Medical Sciences in Iran (2013-2022) [in Persian]. Journal of Research on History of Medicine. 2025;14(4).
11. Aghabeiglooei Z, Rezaei Orimi J, Hashemimehr SM, Saghebi R, Mojahedi M, Latifi SAH, et al. Quantitative Evaluation of the Content of Theses in the Field of History of Medical Sciences in Iranian Universities (2013-2022) [in Persian]. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 2025;18(1):1-20. doi: 10.18502/ijme.v18i8.19313
12. Rezaei Orimi J, Adabinia Z, Aghabeiglooei Z, Mahmoodi SA, Salehi M. Content Analysis of Scientific Productions on the History of Medicine during the Islamic Period at the National Library and Archives of the Islamic Republic of Iran [in Persian]. Librarianship and Information Organization Studies. 2025;36(3):14-43.
13. Rezaei Orimi J, Khosravi A, Alembizar F, Salehi M, Mahmoodi SA, Latifi SAH. Content analysis of articles in the field of history of medicine in the Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine [in Persian]. Caspian Journal of Scientometrics. 2025;12(1):44-54. doi: 10.22088/cjs.12.1.44
14. Rezaei Orimi J, Asadi MH, Jafari F, Ramezani A, Hossein Latifi SA, Khosravi A, et al. Assessing the impact of history of medicine research: A scientometric and altmetric analysis. Health Sci Rep. 2024;7(7):e2186. pmid: 38957859 doi: 10.1002/hsr2.2186
15. Rachamani A, Nowkarizi M, Sharif A. Investigating the Quantitative Status of Theses and Dissertations in Humanities with an Islamic Approach at Ferdowsi University of Mashhad in 1984-2014 [in Persian]. Scientometrics Research Journal. 2018;4(2):161-83. doi: 10.22070/rsci.2018.641
16. Fattahi R, Danesh F, Soheili F. Examining the global status of the scientific productions of Ferdowsi University of Mashhad during the years 1990-2010 on the Web of Science with the aim of drawing a science map of this university [in Persian]. Library and Information Science Research. 2011;1(1):175-96. doi:10.22055/slis.2018.22937.1371
17. Nobakht Y. Scientometric Study of Dissertations in the Field of Islamic Economics in Iran [in Persian]. Caspian Journal of Scientometrics. 2020;7(2):54-63. doi: 10.22088/cjs.7.2.54
18. Zaki M. Reviewing and analyzing the content of tourism theses in Iran [in Persian]. Olom va Fanavari Ettelahat. 2008;24(1):51-78.
19. Hazeri A, Makkizadeh F, Beig-Khurmizi F, Soheili F. A study of journal papers published from the information science and knowledge studies master theses [in Persian]. Scientometrics Research Journal. 2017;3(6):15-28.
20. Azaranfar J. Content analysis of Library and Information Science theses and dissertations held with IRANDOC 1994-2004 [in Persian]. Iranian Journal of Information Processing and Management. 2006;21(4):19-39.
21. Rafiee Khoshnood M. Quantitative and qualitative evaluation of academic articles published in Academic Center for Education, Culture and Research in Web of Science and Scopus databases [in Persian]. Caspian Journal of Scientometrics. 2023;10(2):77-91. doi: 10.22088/cjs.10.2.77
22. Seyyedin S, Babolhavaheji F. Content analysis of Master's theses in Library and Information Science of Islamic Azad University, North Tehran, Tehran Science and Research, Ahvaz and Hamedan Science and Research branches in the years 2016-2018 [in Persian]. Research on Information Science and Public Libraries (RISPL). 2009;15(1):95-121.
23. Amiri M, Rahimi S, Heidari G. Evaluation of Master's Dissertations of the Social Sciences and Education of Razi University Based on Scientific Writing Principles [in Persian]. Higher Education Letter. 2023;16(63):105-28. doi:10.22034/hel.2023.708435
24. Ghaneirad M, Khosrokhavar F. A study on the cultural factors influencing the increase in girl’s entrance into universities. Woman in Development & Politics. 2007;4(4). doi:10.5281/ZENODO.1165234
25. Borgheie A, Rabiei M, Estarabadi S, Abtahi A. Examining the structure of medical theses of Golestan University of Medical Sciences from 1996 to the end of 2004 [in Persian]. Strides in Development of Medical Education. 2006;4(2):108-15.
26. Rezaeian M, Salem Z, Dehghan S, Sayyadi A, Iranmanesh F, Ahmadi M. Critical evaluation of theses of medical students of Rafsanjan Medical School [in Persian]. Strides in Development of Medical Education. 2005;2(2):72-9.
27. Rezakhani Moghadam H, Shojaeizadeh D, Nabiolahi A, Moez S. The content analysis of theses in the field of health education in Tehran University of Medical Sciences, Tarbiat Modares University and Iran University of Medical Sciences during 1970-2010 [in Persian]. Payavard Salamat. 2011;5(1):80-90.
28. Nour-Eldein H, Mansour NM, Abdulmajeed AA. Master's and doctoral theses in family medicine and their publication output, Suez Canal University, Egypt. J Family Med Prim Care. 2015;4(2):162-7. pmid: 25949959 doi: 10.4103/2249-4863.154622
29. Banitalebi Dehkordi B. Content analysis of thesis Master of Accounting in Iran [in Persian]. Journal of Management Accounting and Auditing Knowledge. 2016;5(17):1-11.
30. Mahshidi K, Rafie Moghadam F, Bozorgi A. Content Analysis of Taxation Theses in the Library of Iranian National Tax Administration, 2010-2014 [in Persian]. Scientometrics Research Journal. 2017;3(1):97-108. doi: 10.22070/rsci.2017.796

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Arak University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb