XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saghebi F, Kahbazi M, Chehrei A, Mobaraki M. Comparison of different ways in drawing population participation of Imam Ali region, Arak 2005. J Arak Uni Med Sci
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-317-fa.html
ثاقبی فرید، کهبازی منیژه، چهرئی علی، مبارکی مهدی. بررسی شیوه‌های مختلف جلب مشارکت مردم در منطقه کوی امام علی اراک در سال ۸۴. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك.

URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-۱-۳۱۷-fa.html


۱- ، frdsgei1351@yahoo.com
چکیده:   (۱۵۰۰ مشاهده)
مقدمه: شرکت فعالانه انسان‌ها در حیات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و به طور کلی ابعاد مختلف حیات را مشارکت می‌نامند در مشارکت محلی دینفعان علاوه بر برخوردار شدن از مزایای هر پروژه‌ای بر جهت گیری و اجرای آن نیز تأثیر می‌گذارند. این مشارکت در جوامع محلی توانمندی و توسعه را به دنبال خواهد داشت که در پایگاه تحقیقات جمعیت اراک به همین منظورجهت انجام پژوهش‌های مشارکتی مبتنی بر جامعه از مردم دعوت به عمل آمد. روش کار: در این تحقیق مقطعی برای جلب مشارکت مردم، از گروه‌های مختلف اجتماعی، جهت فعالیت در پایگاه، از ده شیوه استفاده شده که عمدتاً به سه گروه اصلی تقسیم می‌شوند در گروه اول از روش‌های سینه به سینه استفاده شد مانند فعالیت گروه‌های همسال، دعوت از دوستان، دعوت ساکنین محله‌ها وهم‌چنین ارائه خدمات مشاوره‌ای به مردم نیازمند منطقه . در گروه دوم از روش‌های تبلیغاتی مثل نصب بیلبورد در مناطق پر تردد، توزیع و نصب پوستر در معابر اصلی، تهیه و توزیع نشریه محلی، برگزاری جشن‌ها و مناسبت‌های ملی و مذهبی در پایگاه و دعوت از اقشار و گروه‌های مختلف در مراسم و در گروه سوم از روش‌های (گروه سازی) استفاده شد که درآن اعضاء گروه با هدف انجام یک کار مشخص، سازمان دهی می‌شدند. سپس از200 نفر از افرادی که حداقل 1 ساعت در هفته فعالیت مشارکتی داشتند، پرسشنامه‌ای پر شد. نتایج: اعضاء داوطلب جذب شده به پایگاه طی 8 ماه از بین شیوه‌های مختلف جلب مشارکت در مجموع انواع روش‌های سینه به سینه را 236بار، روش‌های تبلیغاتی را 104 بار، و روش‌های گروهی را 62 بار به عنوان شیوه آشنایی شان با پایگاه انتخاب کردند. بیشترین گروه‌های جذب شده را جوانان با 5/55 درصد و زنان با 74 درصد ( 33 درصد زنان خانه دار) تشکیل می داده اند. از نظر هزینه بری، روش‌های سینه به سینه 12500000 ریال، روش های تبلیغاتی42000000 ریال و روش‌های گروهی 14500000ریال هزینه بری داشته‌اند. نتیجه گیری: مشخص شد که بهترین شیوه برای جلب مشارکت مردم شیوه‌های سینه به سینه ارتباط از طریق دوستان و بعد از آن روش‌های تبلیغاتی بوده است و روش‌های گروهی با کمترین استقبال مواجه شده است. هم‌چنین زنان به ویژه زنان خانه دار و جوانان بیشترین علاقه را به شرکت در فعالیت‌های پایگاه داشته‌اند. از نظر هزینه بری کم هزینه‌ترین روش شیوه سینه به سینه و پرهزینه‌ترین روش شیوه‌های تبلیغاتی بوده است.
متن کامل [PDF 1800 kb]   (۱۷۹ دریافت)    
موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1388/2/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Arak University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb