Soorati M, Bazargani A, Hejazi E. Consideration of Effective factors in Achievement of Arak Medical sciences University Students in Pre- Interny Test. J Arak Uni Med Sci 1999; 2 (8) :15-22
URL:
http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-6590-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
2- دانشکده روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده: (1244 مشاهده)
مشخص کردن وضعیت و عوامل موثر در موفقیت دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک در آزمون پره انترنی هدف اصلی پژوهش حاضر بوده است. متغیرها شامل رفتار ورودی شناختی، انگیزش پیشرفت محیط خانواده، خودپنداره تحصیلی و مدت زمان صرف شده برای یادگیری بودند. 75 نفر از دانشجویان پزشکی که فقط یک بار در آزمون پره انترنی شرکت کرده و در آن موفق شده بودند جامعه آماری را تشکیل می دادند. این جامعه با استفاده از روش توصیفی همبستگی که ابزار جمع آوری داده های آن یک پرسشنامه 29 سوالی بود با بهره گیری از روشهای آمار استنباطی شامل رگرسیون چند گانه مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها نشان دادند که در میان مولفه های پنج گانه تنها رفتار و ورودی شناختی 15 درصد تغییرات پیشرفت تحصیلی دانشجویان را در آزمون جامع پیش بینی می کند و این ضریب در سطح p<0.01معنی دار می باشد. لیکن اثرات سایر متغیرها چندان قابل ملاحظه و مشهود نیست . اثرات ترکیبی یا مشترک متغیرهای اصلی به عنوان بخشی از نتایج پژوهش 20 درصد تغییرات پیشرفت تحصیلی جامعه آماری را توجیه می کند و این ضریب در سطح p<0.05 معنی دار می باشد. یافته ها بطور کلی نشان دهنده عدم قابلیت کافی متغیرهای مفروض در تعیین و پیش بینی موفقیت تحصیلی دانشجویان مورد مطالعه هستند. از اینرو اعتبار این مولفه ها مبنی بر توجیه و تبیین موفقیت تحصیلی در تمام شرایط و مقاطع تحصیلی مورد تردید می باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
داخلی پذیرش: 1378/7/1