دوره 25، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1401 )                   جلد 25 شماره 1 صفحات 53-40 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Darzi Poor M, Tavakoli R, Shojae Zade D, Rezagholizadeh Omran Z. The Effect of an Educational Program on Health Belief Model of Preventive Behaviors of Nosocomial Infection by Babol Hospitals Midwives. J Arak Uni Med Sci 2022; 25 (1) :40-53
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-6821-fa.html
درزی پور محبوبه، توکلی رضا، شجاعی زاده داود، رضاقلی زاده عمران زهرا. تأثیر برنامه آموزشی مبتنی ‌بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری‌کننده از عفونت‌های بیمارستانی توسط ماماهای شاغل در بیمارستان‌های بابل. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1401; 25 (1) :40-53

URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-6821-fa.html


1- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده علم و صنعت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- مرکز تحقیقات آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده علم و صنعت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، r-tavakoli@srbiau.ac.ir
3- گروه آموزش بهداشت و مرکز تحقیقات ارتقای سلامت، دانشکده علم و صنعت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4- مرکز توسعه تحقیقات بالینی، بیمارستان شهید یحیی نژاد، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.
چکیده:   (1802 مشاهده)
زمینه و هدف عفونت بیمارستانی معضل بهداشتی تمام کشورهاست و با‌توجه‌‌به نقش ماماها در کنترل عفونت‌های بیمارستانی، این پژوهش با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل رفتارهای پیشگیری‌کننده از عفونت‌های بیمارستانی توسط ماماهای شاغل در بیمارستان‌های شهر بابل انجام شد.
مواد و روش ها پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله‌ای نیمه‌تجربی با گروه آزمایش وکنترل است. مداخلات به‌صورت 3 جلسه 40 دقیقه‌ای در بیمارستان شهید یحیی‌نژاد در ماه فروردین و اردیبهشت سال 1398 انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسش‌نامه مبتنی بر سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی (آگاهی، سازه‌های مدل و رفتار) بود که روایی و پایایی آن انجام شد و ماما‌ها آن را در دو نوبت قبل و یک ماه بعد از آموزش تکمیل کردند. اطلاعات جمع‌آوری و با نرم‌افزار SPSS نسخه 24 و آزمون‌های تحلیل واریانس، تی‌زوجی و تحلیل کوواریانس یک‌طرفه تجزیه و تحلیل شد.
ملاحظات اخلاقی این مقاله پژوهشی دارای تأییدیه کمیته اخلاق با کد IR.IAU.TMU.REC.1398.068 است. از شرکت‌کنندگان در پژوهش رضایت‌نامه آگاهانه گرفته شد؛ در ضمن اطلاعات افراد محرمانه باقی خواهد ماند.
یافته ها قبل از انجام مداخله دو گروه ازنظر میانگین نمرات سازه‌های مختلف، الگوی متفاوت معناداری با هم نداشتند. بعد از مداخله آموزشی، تفاوت معناداری در میانگین و انحراف معیار نمره آگاهی (0/3±1)، حساسیت درک‌شده (1/5±‌2/8)، شدت درک‌شده (1/7±‌3/6)، موانع درک‌شده (1/3±‌6/4-)، منافع درک‌شده (4‌±‌5/1)، خودکارآمدی (2/6±‌4/6) و رفتار (1/1‌±‌3/1) گروه آزمایش دیده شد (05/P<0).
نتیجه گیری با افزایش میزان نمرات حاصل از سازه‌ها، به‌خصوص خودکارآمدی و کاهش موانع درک‌شده، طراحی و اجرای برنامه آموزشی مبتنی‌بر مدل در ماما‌ها می‌تواند سبب افزایش عملکرد آنان در انجام رفتارهای پیشگیری‌کننده از عفونت بیمارستانی شود.
متن کامل [PDF 5051 kb]   (820 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1292 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: بهداشت
دریافت: 1399/11/15 | پذیرش: 1401/2/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Arak University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb