پیام خود را بنویسید
دوره 25، شماره 2 - ( خرداد و تیر- در حال انتشار 1401 )                   جلد 25 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heidari M R, Goudarzvand chegini M, Rezaei Kelidbari H, Rezaei Dizgah M. Investigating the relationship between organizational culture factors in the internationalization of Iranian universities. J Arak Uni Med Sci. 2022; 25 (2)
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-7204-fa.html
حیدری محمدرضا، گودرزوند چگینی مهرداد، رضایی کلیدبری حمیدرضا، رضایی دیزگاه مراد. مدل یابی معادلات ساختاری عوامل فرهنگ سازمانی دخیل در بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌های ایران. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1401; 25 (2)

URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-7204-fa.html


1- مدیریت دولتی گرایش رفتار سازمانی، گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2- گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران ، Goodarzvand@iaurasht.ac.ir
3- گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
چکیده:   (39 مشاهده)
زمینه و هدف: بین‌المللی کردن آموزش عالی، امروزه به عنوان یک استراتژی کارآمد برای مواجهه با نیازهای متنوع جامعه‌ی جهانی شده مطرح است که یکی از عوامل تعیین شکست یا موفقیت عملکرد آن را فرهنگ سازمانی دانشگاه‌ها تشکیل می‌دهد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط عوامل فرهنگ سازمانی در بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌های ایران انجام شد.
مواد و روش ­ها: پژوهش از نوع کمی بوده، جامعه آماری این مطالعه را صاحب‌نظران، سیاست‌گذاران، مجریان و دست‌اندرکاران بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها تشکیل دادند. پرسش­نامه محقق‌ساخته، به شکل خود اظهاری و حاوی سؤالات بسته پاسخ طراحی گردید و توسط 124 نفر از صاحبنظران آموزش عالی و دست اندرکاران بین‌المللی‌سازی آموزش عالی تکمیل گردید. در مرحله کمی مدل‌یابی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی مرتبه ی اول و دوم با استفاده از نرم‌افزار SPSS و AMOS انجام شد.
ملاحظات اخلاقی: مقاله برگرفته از رساله دکترای رفتار سازمانی با کد شناسایی IR.IAU.RASHT.REC.1400.035 مصوب 12/11/1400 دانشگاه آزاد اسلامی است.
نتایج: با توجه به خروجی نرم‌افزار ایموس، ترتیب عوامل تشکیل‌دهنده الگوی بین‌المللی‌سازی آموزش عالی بر اساس بار عاملی نشان می‌دهد بالاترین عامل مربوط به عامل ارتباط و تعامل با بار عاملی (03/1) و کمترین بار عاملی مربوط به منابع انسانی، فیزیکی و مالی با بار عاملی (87/0) است.
بحث و نتیجه­گیری: فرهنگ دانشگاهی در سطح جامعه دانشگاهی و گروه‌های آموزشی و در تعامل بین آنها معنا می‌یابد و به شیوه‌های برقراری ارتباط و تعامل بین اعضای دانشگاه اشاره دارد و به عنوان یکی از عوامل اثرگذار در سیاست‌های آموزش عالی مطرح است که نقش مهمی در انواع تفکر سیستمی، راهبردی، فرآیندی، جهانی و خلاقانه بین مدیران دانشگاه‌ها و توانمندی کارکنان و رویت‌پذیری دانشگاه از نظر نتایج اعتباربخشی و رتبه‌بندی نقش مهمی در بین­المللی‌سازی دانشگاه‌ها دارد.
زمینه و هدف: بین‌المللی کردن آموزش عالی، امروزه به عنوان یک استراتژی کارآمد برای مواجهه با نیازهای متنوع جامعه‌ی جهانی شده مطرح است که یکی از عوامل تعیین شکست یا موفقیت عملکرد آن را فرهنگ سازمانی دانشگاه‌ها تشکیل می‌دهد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط عوامل فرهنگ سازمانی در بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌های ایران انجام شد.
مواد و روش­ها: پژوهش از نوع کمی بوده، جامعه آماری این مطالعه را صاحب‌نظران، سیاست‌گذاران، مجریان و دست‌اندرکاران بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها تشکیل دادند. پرسش­نامه محقق‌ساخته، به شکل خود اظهاری و حاوی سؤالات بسته پاسخ طراحی گردید و توسط 124 نفر از صاحبنظران آموزش عالی و دست اندرکاران بین‌المللی‌سازی آموزش عالی تکمیل گردید. در مرحله کمی مدل‌یابی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی مرتبه ی اول و دوم با استفاده از نرم‌افزار SPSS و AMOS انجام شد.
ملاحظات اخلاقی: مقاله برگرفته از رساله دکترای رفتار سازمانی با کد شناسایی IR.IAU.RASHT.REC.1400.035 مصوب 12/11/1400 دانشگاه آزاد اسلامی است.
نتایج: با توجه به خروجی نرم‌افزار ایموس، ترتیب عوامل تشکیل‌دهنده الگوی بین‌المللی‌سازی آموزش عالی بر اساس بار عاملی نشان می‌دهد بالاترین عامل مربوط به عامل ارتباط و تعامل با بار عاملی (03/1) و کمترین بار عاملی مربوط به منابع انسانی، فیزیکی و مالی با بار عاملی (87/0) است.
بحث و نتیجه­گیری: فرهنگ دانشگاهی در سطح جامعه دانشگاهی و گروه‌های آموزشی و در تعامل بین آنها معنا می‌یابد و به شیوه‌های برقراری ارتباط و تعامل بین اعضای دانشگاه اشاره دارد و به عنوان یکی از عوامل اثرگذار در سیاست‌های آموزش عالی مطرح است که نقش مهمی در انواع تفکر سیستمی، راهبردی، فرآیندی، جهانی و خلاقانه بین مدیران دانشگاه‌ها و توانمندی کارکنان و رویت‌پذیری دانشگاه از نظر نتایج اعتباربخشی و رتبه‌بندی نقش مهمی در بین­المللی‌سازی دانشگاه‌ها دارد.
 
متن کامل [PDF 2342 kb]   (23 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/3/17 | پذیرش: 1401/6/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Arak University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb