پیام خود را بنویسید
دوره 25، شماره 3 - ( مرداد و شهریور- در حال انتشار 1401 )                   جلد 25 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azam Rajabian A, Asghari Ebrahimabad M J, Aghamohamm Sharbaf adian H, Rasool-Zadeh Tabatabaei S K. Investigating the Causes of Body Dysmorphic Disorder in Women: Content Analysis. J Arak Uni Med Sci 2022; 25 (3)
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-7359-fa.html
اعظم رجبیان علی، اصغری ابراهیم آباد محمدجواد، آقا محمدیان شعرباف حمیدرضا، رسول زاده طباطبایی سید کاظم. بررسی علل اختلال بدریخت انگاری بدن در زنان: تحلیل محتوا. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك 1401; 25 (3)

URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-7359-fa.html


1- دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
2- دانشکده روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. ، mjasghari@um.ac.ir
3- دانشکده روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده:   (165 مشاهده)
زمینه و هدف: در زمینه علل اختلال بدریخت انگاری بدن تقریبا هیچ اطلاعات دقیقی در دست نیست. بسیاری از مبتلایان به اختلال بدریخت انگاری بدن که متقاضی جراحی پلاستیک هستند، پاسخ منفی بهاین درمانها نشان میدهند و گاها علایم بدتر میگردد. هدف پژوهش حاضر بررسی علل اختلال بدریخت انگاری بدن در زنان میباشد.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر به شیوه کیفی، از نوع تحلیل محتوا میباشد. متغیرها و مقوله ها به شیوه مصاحبه با 15 متخصص و 8 فرد مبتلا به اختلال بدریخت انگاری بدن، و بررسی 71 مقاله به دست آمده است. همچنین جهت تشخیص اختلال بدریخت انگاری بدن از پرسشنامه وسواس فکری عملی ییل براون علاوه بر مصاحبه استفاده شد. روش نمونه گیری در این پژوهش نمونه گیری هدفمند می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها در 3 مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. اعتبار مولفه ها از طریق محاسبه شاخص تحلیل محتوا بررسی شد.
یافته ها:  مولفه های اصلی تاثیرگذار در اختلال بدریخت انگاری بدن شامل عوامل فرهنگی و اجتماعی ب. عوامل روانشناختی ج. عوامل زیستی، می شوند.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده عوامل متعددی در بروز اختلال بدریخت انگاری بدن نقش دارند و شناسایی آن ها در محیط ها، فرهنگ ها، و جوامع مختلف امکان تدوین یک بسته آموزشی یا درمانی و اجرای آن با یک روش تجربی را فراهم می کند.
متن کامل [PDF 1422 kb]   (77 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه كيفي | موضوع مقاله: روانپزشکی
دریافت: 1401/10/11 | پذیرش: 1401/11/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Journal of Arak University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb