دوره 28، شماره 4 - ( 7-1404 )                   جلد 28 شماره 4 صفحات 315-308 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farahani M, Mehrabi F, Mardom M A, Abolfathi A, Borzabadi Farahani Z, Rafiei F. The Effect of Training Based on the Self-Efficacy Model on Coping Strategies and Hope in Breast Cancer Patients Undergoing Chemotherapy. J Arak Uni Med Sci 2025; 28 (4) :308-315
URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-7875-fa.html
فراهانی مهتاب، مهرابی فاطمه، مردم محمد علی، ابولفتحی عبداله، برزابادی فراهانی زهرا، رفیعی فاطمه. تاثیر آموزش براساس مدل خودکارآمدی بر راهبرد های مقابله ای و امید در بیماران مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی درمانی. مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك. 1404; 28 (4) :308-315

URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-7875-fa.html


1- دانشجوی دکترای پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- کارشناسی ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری ، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران ، fmehrabi1392@gmail.com
3- کارشناسی ارشد پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
4- کارشناسی ارشد پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، و سازمان تامین اجتماعی، اراک، ایران
5- کارشناسی ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری ، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
6- گروه آمار زیستی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
چکیده:   (3 مشاهده)
مقدمه: هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر آموزش براساس مدل خودکارآمدی بر راهبردهای مقابله‌ای و امید در بیماران مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی‌درمانی بود.
روش کار: این مطالعه بر روی 62 نفر از بیماران مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی‌درمانی انجام شد. گروه مداخله به مدت 4 جلسه، آموزش مؤلفه‌های عوارض شیمی‌درمانی و راهکارهای بهبود آن را بر اساس مدل خودکارآمدی دریافت نمودند. بیماران گروه کنترل هیچ نوع آموزشی دریافت نکردند و تحت مراقبت‌های روتین قبل بودند. پرسشنامه‌های اطلاعات دموگرافیک، مهارت مقابله‌ای Billings و Moss و امید Schneider بلافاصله قبل از شروع مداخله و پس از پایان مداخله توسط بیماران هر دو گروه تکمیل شدند و نتایج حاصل از آن توسط آزمون‌های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین امید در دو گروه مداخله و کنترل قبل از مداخله کم و بعد از مداخله، در گروه کنترل همچنان کم و در گروه مداخله زیاد و معنی‌دار است (0/05 > P). آزمون‌های آماری نشان داد که بین میانگین کل امید به زندگی با سن و اقتصاد و تحصیلات آنها ارتباط معنی‌داری وجود دارد (0/05 > P). همچنین قبل از مداخله میزان استفاده از راهبردهای مقابله‌ای در هر دو گروه مداخله و کنترل کم و بعد از مداخله آموزشی در گروه کنترل کم و در گروه مداخله در حد زیاد بود.
نتیجه‌گیری: مداخله آموزش خودکارآمدی سبب افزایش امید به زندگی و راهبردهای مقابله‌ای در بیماران مبتلا به سرطان پستان، تحت شیمی‌درمانی شد.
متن کامل [PDF 664 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1403/8/21 | پذیرش: 1404/2/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Arak University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb